torsdag den 6. oktober 2016

'Summer Days & Summer Nights' - Stephanie Perkins m.fl.

"What I did know was that love was a tiny firefly in the distance, blinking on right when I needed it to."



Titel: Summer Days & Summer Nights. Forfatter(e): Leigh Bardugo, Francesca Lia Block, Libba Bray, Casssandra Clare, Brandy Colbert, Tim Federle, Lev Grossman, Nina Lacour, Stephanie Perkins, Veronica Roth, Jon Skovbron, Jennifer E. Smith. Udgivelsesår: 2016. Sidetal: 384. Forlag: St. Martin's Griffin.

Maybe it's the long, lazy days, or maybe it's the heat making everyone a little bit crazy. Whatever the reason, summer is the perfect time for love to bloom. Summer Days & Summer Nights: Twelve Love Stories, written by twelve bestselling young adult writers and edited by the international bestselling author Stephanie Perkins, will have you dreaming of sunset strolls by the lake. So set out your beach chair and grab your sunglasses. You have twelve reasons this summer to soak up the sun and fall in love.




'Summer Days & Summer Nights' er ligesom vinterudgaven 'My True Love Gave to Me' (læs min anmeldelse af den her), en samling af 12 korte historier, skrevet af 12 forskellige forfattere.

Ligesom vinterudgaven havde jeg nogle forfattere jeg så mere frem til end andre og der var selvfølgelig også nogle historier, der fangede mig mere end andre og der var 3 historier, som jeg især nød.



'Head, Scales, Tongue, Tail' af Leigh Bardugo, fordi den var fyldt med sommerstemning og med eventyr. Fordi den var sød, fordi den overraskede mig og fordi Eli og Gracie er perfekte til at blødgøre hjerter og til at give et smil på læben.
Bardugo har brugt et virkelig fængende og smukt sprog, der holdt mig underholdt fra start til slut og jeg elskede slutningen - et plottwist, jeg ikke havde set komme og som gjorde historien perfekt.

"He was like a golden retriever. She understood the appeal, but that didn't mean she wanted to take him home." 




'The end of love' af Nina Lacour, fordi den både var hjerteskærende og kær på samme tid. Fordi Flora, i sit desperate forsøg på at undgå sine personlige problemer, tager et fag hun allerede brilliere i - faktisk kan undervise i. Et fag hun tager, som et spædt forsøg på, at minde hende om den gang alting var normalt og bringe lidt af det hun genkender ind i hverdagen igen. Et fag der ender med at vende alting på hovedet, skabe nye (men alligevel gamle) bekendtskaber og ender med at åbne op for muligheden for at blive alt det hun kan være - alt det hun gerne vil være. 

"We were not always happy, but we were always us." 



'Inertia' af Veronica Roth, fordi jeg godt er klar over, at Roth er fantastisk, men ikke havde forventet at falde så pladask for en mini-historie af hende. Fordi det er den ene historie i bogen, som jeg faktisk ville ønske, forsatte meget længere og fordi jeg, selvom jeg fik en ordentligt slutning, stadig længes efter mere.
En historie jeg har svært ved at sætte ord på, fordi den egentligt slet ikke var hvad jeg forventede, ikke var en sød og sommerfin en af slagsen, men var smuk på sin egen dystre facon. En historie, der uden tvivl var min favorit af dem alle, mest fordi den på så få sider, blæste mig fuldstændigt bagover. 

"Burrow down, it said, and cover yourself in earth. Curl into yourself to stay warm, it said, and pretend the rest of the world is not moving. Pretend you are alone, underground, where pain can't reach you."

Har du læst sommersamlingen? I så fald, hvilken var din favorit? 

2 kommentarer:

  1. Sikke skønne sommerfortællinger :) Den bog må på min TBR liste til næste sommer ❤️

    SvarSlet