torsdag den 5. maj 2016

'Rød Dronning' (Red Queen #1) - Victoria Aveyard

"I eventyrene smiler den fattige pige, når hun bliver prinsesse. 
Lige nu ved jeg ikke, om jeg nogensinde kommer til at smile igen."



Titel: Rød Dronning (Red Queen #1). Forfatter: Victoria Aveyard. Udgivelsesår: 2016 (originalt: 2015). Sidetal: 392. Forlag: Gyldendal.

Dette er et anmeldereksemplar fra Gyldendal

"Blodets farve – dét er den virkelige forskel mellem Sølvere og Røde. Denne enkle forskel gør på en eller anden måde dem stærkere, klogere og bedre end os."

Mare Barrows blod er rødt. Hun hører til samfundets bund – den almindelige befolkning, som skal tjene den sølvblodede elite, der har overmenneskelige egenskaber.

En dag ender hun ved et tilfælde ved Sølver-hoffet. Foran kongen, prinserne og alle de adelige opdager hun, at også hun har overmenneskelige evner. Men det er umuligt, for Mare har rødt blod i årene. For at skjule denne umulighed og forhindre rød opstand, tvinger kongen Mare til at spille rollen som en fortabt adelig datter, der nu skal giftes med en af prinserne.

Mare trækkes hurtigt ind i Sølver-verdenen og begynder at få følelser for sin prins. Alligevel risikerer hun alt ved at hjælpe oprørsgruppen Den Højrøde Garde. Ét forkert træk vil betyde hendes død, og kun én ting ved hun med sikkerhed: Alle kan bedrage alle.



Aveyard fik virkelig hurtigt og nemt snoet mig ind i denne spændende og uretfærdige fortælling om Mare og hendes folks liv nederst i fødekæden og deres kamp for at komme på benene igen. 
Seriøst - alt ved denne bog skriger jo 'fantastisk læseoplevelse' og det var det virkelig også!
Den har lige præcis nok af (næsten) alt - humor, spænding, intriger, en overraskende fin kærlighedstrekant (ja, jeg ved det, det sker ikke tit, men i denne bog gør det!) og en fremragende karakter-udvikling!

Mare, der forresten er lige tilpas bitter og teenagenaiv til min smag, er en rigtig god og stærk hovedperson, der på trods af sin alder, er klar til at træffe alle de nødvendige valg, for at sikre sin families fremtid. Hun er overraskende fornuftig og fornøjelig at følge rundt, og hun kommer virkelig med mange guldkorn igennem bogen - både bidende og sjove af slagsen!


"Du og din bror har alt, Prins Maven," hvisker jeg med en stemme så brændende, at den kunne være en bøn. "I bor i et palads, I har styrke, I har magt. I ville ikke kunne kende modgang, om den så ramte jer lige i fjæset, og tro mig, det gør den tit. Så du må meget undskylde, men jeg har ikke ondt af nogen af jer."

Kender I det der med at man har en klar fornemmelse af, hvad det er der kommer til at ske, men alligevel kommer det fuldstændig bag på en? Sådan havde jeg det med plottwistet i denne bog. Jeg regnede hurtigt ud hvad der ville ske, men alligevel sad jeg både med tårer i øjnene og en dyb følelse af at være blevet forrådt, da mine bange anelser blev bekræftet. 
Den sidste tredjedel af bogen er simpelthen bare én stor rutsjebanetur, der ikke sætter farten ned på noget tidspunkt og til slut efterlod mig nærmest stakåndet! 

"Jeg er en Rød pige i et hav af Sølvere, og jeg har ikke råd til at føle medlidenhed med nogen, og da slet ikke med en slanges søn." 

'Rød Dronning' minder om en del bøger jeg allerede har læst - ideen bag er, i mine øjne, i hvert fald ikke decideret original. Dog skriver Aveyard så fangende og allerede tidligt i bogen sørger hun for at læseren knytter et særligt og stærkt bånd til Mare, hvilket der var med til at gøre det nærmest umuligt for mig, at lægge bogen fra mig igen! 
Derudover havde jeg en svag følelse af at der manglede noget, hovedsageligt i forhold til krigen og oprøret - basicly ville jeg gerne have haft mere af det. Jeg er dog temmelig sikker på, at det kommer i fortsættelsen, så jeg vil væbne mig med tålmodighed (lol, as if) og se frem til, at fortsættelsen er oversat og klar! 
Så alt i alt ikke noget der ødelagde min læseoplevelse, men alligevel noget der trækker en smule ned. 

5 kommentarer:

  1. Endnu en bog jeg gerne snart vil have læst :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, det kan du også roligt gøre! :-)

      Slet
  2. Jeg har virkelig elsket læse denne bog, men har desværre ikke kunne finde ud af hvornår at toeren udkommer, har du en ide om det?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis det er på dansk du tænker, så kommer den desværre først til foråret '17. :( <3
      Men den engelske udgave er jo for længst udkommet! :)

      Slet