mandag den 27. marts 2017

Verdens Bogdag og Læs for Livet

"Happiness is only real when shared."


I 1995 udpegede UNESCO d. 23. april til at stå i bøgernes (og ophavsrettens) tegn og denne dag blev derfor til det, vi kender som Verdens Bogdag. En hel dag for bogelskere, en dag til at dele læseoplevelser og en dag til at fejre magien der gemmer sig blandt siderne.
I år er selvfølgelig ingen undtagelse og et virkelig fint og flot initiativ er blevet taget, som jeg gerne vil fremhæve.


I år har Læs for Livet - en non-profit organisation der indsamler bøger fra alle interesserede (private, forlag, forfattere, anmelder og flere) og samler disse bøger sammen til små biblioteker, der bliver doneret til institutioner for udsatte børn og unge - nemlig valgt at indgå et samarbejde med boghandlerforeningen og dermed boghandlere hele landet over, for at indsamle en masse bøger, der kan glæde disse børn og unge.

Jeg synes virkelig, at Læs for Livet gør et stort, flot og imponerende stykke arbejde og det er en organisation jeg selv har doneret bøger til ad flere omgange.
Sagen er dog den, at det ikke er alle steder i landet, det er muligt at indlevere bøger, således at de kommer i hænderne på Læs for Livet og det har indtil nu derfor været svært, i hvert fald for mig, at aflevere de frasorterede bøger fra reolen til dem.

Derfor klappede jeg selvfølgelig i mine små tykke hænder, da jeg fandt ud af, at Arnold Busck-kæden (og dermed min arbejdsplads) har valgt at indgå i samarbejdet i forbindelse Verdens Bogdag og dermed vil være med til at indsamle bøger til Læs for Livet. 


Det kommer til at foregå således, at man fra d. 24. april til d. 26. april kan indlevere alle sine brugte bøger til i hvert fald samtlige Arnold Busck-butikker - og helt sikkert også andre boghandlere (hvilke har jeg dog ikke styr på i skrivende stund) - bare de er i god stand og selvfølgelig er nogle du selv kunne forestille dig, en person på 0-23 år kunne være interesseret i at læse. 

Så står du med nogle bøger i overskud, eller er det ved at være tid til at rydde op i bogreolen og vil du gerne gøre en fandens god gerning? Så vil jeg gerne på det stærkeste opfordre dig til at aflevere disse bøger i enten din lokale Arnold Busck, eller en af de andre medvirkende boghandlere i perioden (eventuelt spørg din lokale boghandler, om de er med i arrangementet) og dermed være med til at skabe endnu flere biblioteker til udsatte børn og unge.

Selv har jeg allerede en god bogstak klar til det og jeg tænker bestemt også, at jeg skal igennem reolen endnu engang, før vi rammer Verdens Bogdag. 

"Det vigtigste er ikke hvad børnene og de unge læser, 
men at de læser. "
Citat fra Læs for Livets hjemmeside.

Hvis du vil læse mere om Læs for Livet, kan du gøre det lige her.
Derudover kan du også finde dem på Facebook her og Instagram her.

2 kommentarer:

  1. Åh hvor fantastisk! Jeg må lige forbi butikken med en stak bøger så <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Jaaa! Synes simpelthen, at det er så fint og perfekt! Så skal der ryddes op i bøgerne! ;-)

      Slet