mandag den 20. februar 2017

'Skrøbelige skønhed' af Amy Harmon

"Hun kunne godt lide tanken om at flyve uden at have ansvaret for at redde verden."



Titel: Skrøbelige skønhed'. Forfatter: Amy Harmon. Udgivelsesår: 2017 (originalt: 2013). Sidetal: 370. Forlag: LOVEBOOKS.

Bogen er et anmeldereksemplar fra LOVEBOOKS

Fern har været forelsket i Ambrose, så længe hun kan huske. Han er smuk og uopnåelig, den ubesejrede stjerne på skolens brydehold. Hun er klassens stille pige, en dagdrømmer og en bogorm.
Men da Ambrose efter high school drager i krig i Irak og vender hjem med ar på krop og sjæl, er rollerne pludselig byttet om: Fern er ikke længere den grimme ælling, hun engang var, og Ambrose har mistet sin skønhed i krigen.

Kan Fern nu hjælpe Ambrose tilbage til livet, og kan hun omsider vinde hans hjerte? 


'Skrøbelige skønhed' blæste mig fuldstændig omkuld og jeg er stadig helt rundt på gulvet over, hvor hurtigt det lykkedes bogen at få sit tag i mig. Det var som om, at den allerede på side et omfavnede mig på blideste og smukkeste vis og selv om at sidste side for længst er vendt, har den endnu ikke sluppet sit tag i mig. 
Bogen er i høj grad sin titel værdig - den viser læseren hvor skrøbeligt skønhed er, hvor skrøbeligt livet kan være og hvor vigtigt det er, at finde skønheden i alle de ting og personer vi kan. 

"På en måde havde hendes rolle som den grimme ælling fungeret som et kraftfelt, der holdt verden på afstand, så hun kunne vokse, finde sig selv og opdage, at der var meget mere ved hende end hendes udseende."

Det var dejligt forfriskende med uperfekte hovedpersoner og det var virkelig også fantastisk overvældende med så mange skønne bipersoner og jeg endte med at holde af stort set hver og en af dem.
Fern, den grimme ælling, var så nem at relatere til. Hun er bogelsker, sød og på trods af at hun er den lille og den lidt naive, er hun også den mest trofaste og standhaftige person, jeg længe har oplevet i en bog.
Ambrose er denne lidt mystiske og tillukkede fyr, der også er hammer intelligent og eftertænksom og jeg var ved at dåne over ham. 
Bailey er en kraftkilde for sig selv. Han gav så meget livsgnist og energi til denne bog og han var virkelig en karakter, der holdt historien på rette kurs, fremfor at den druknede i kærlighedsfnidder.
Deres forældre, deres venner, folkene i den by de bor i - de var stort set alle nogen der så evigt hurtigt vandt en plads i mit hjerte og det er virkelig ikke noget der sker tit. 

"Jeg skrev dit navn hen over mit hjerte¨
Så vi kunne være sammen
Så jeg kunne holde dig tæt på mig
Og beholde dig der for evigt"

'Skrøbelige skønhed' er så smækfyldt med kærlighed på alle fronter, at det er til at blive svimmel af.
Der er kærligheden mellem Fern og Ambrose, der er så sart, smuk og fuldkommen og kærligheden mellem Bailey og Fern er enestående, den mellem Elliot og Ambrose er tårevædende - der er ganske enkelt bare  meget kærlighed på så mange måder og mit hjerte er fyldt til randen, efter at have læst bogen.

Den er en sjældenhed der gemmer på tankevækkende guldkorn på hver evig eneste side og det er uden tvivl en bog jeg vil vende tilbage til, for at få dem alle med. 
Historien er rørende og har en dybde, jeg normalt ikke forventer af romancer, som overraskede mig og som jeg virkelig værdsatte. 

Jeg har ikke læst mange, hvis overhovedet nogen, bøger som 'Skrøbelige skønhed' før, men jeg er taknemmelig for, at have fået denne læseoplevelse med. Den er mageløs, gennemført smuk, barsk, absolut anbefalelsesværdig og jeg knuselsker Amy Harmon for at have skrevet den.

2 kommentarer: