fredag den 16. december 2016

'Sjælens pris' (Dæmonherskerens Arving #3) - Haidi W. Klaris

"Inden jeg nåede at stoppe mig selv, fyldtes den lille stue med en dyb, højlydt snerren. Med en sær tilfredstillelse så jeg hvordan de andres ansigter fortrak sig af nervøsitet, og hvordan de pressede sig tilbage i sofaen og på stolene."



Titel: Sjælens pris (Dæmonherskerens Arving #3). Forfatter: Haidi W. Klaris. Udgivelsesår: 2016. Sidetal: 278. Forlag: Tellerup.

Dette er et anmeldereksemplar fra Forlaget Tellerup.

Ally accepterer at blive i Underverdenen,
men inden hendes venner får 
lov til at vende tilbage til Jorden,
skal hendes dæmoniske gener vækkes.

Ikke alle er lige begejstrede 
for hendes tilstedeværelse blandt
dæmonerne, og slet ikke efter at en 
gammel profeti går i opfyldelse.

Da Tristan en dag bringer 
Ally med op til Jorden, får de et tilbud
som kan ændre deres liv. 
Det er nu op til arvingerne at beslutte
hvilken sti de vil følge. 


Dette er det tredje og sidste bind i 'Dæmonherskerens Arving' (du kan læse min anmeldelse af etteren her og toeren her) og det føltes lettere bittersødt, at nå til sidste side - det har nemlig været en virkelig fin rejse med Ally og hendes venner og en del af mig er ærgerlig over, at denne rejse nu er slut.

Stemningen i denne bog var langt mere dyster end i de andre (hvilket nok passer meget godt med at historien udspillede sig i underverdenen ...) og det var virkelig fedt!
Ally går igennem nogle forandringer og det var spændende at følge udviklingen helt tæt på og så var jeg helt vild med, hvor bad-ass hun bliver. 
Derudover er det tydeligt hvor meget Haidi er vokset som forfatter siden udgivelsen af den første bog og dermed også hendes karakterer - den dybde jeg har eftersøgt i de foregående bind, er blevet meget bedre i 'Sjælens pris' og det gjorde læseoplevelsen meget mere fuldendt.

Sådan lidt mellem linjerne handler denne bog også utrolig meget om, hvad der er rigtigt og hvad der er forkert. Ally og hendes venner står nemlig i den ultimative kamp mellem godt og ondt, og må stille sig spørgsmålet, om der egentligt findes en mellemting? 

Det gav lidt stof til eftertanke og den slags er jeg altid vild med.

"Han var et frygtindgydende syn som han stod med de muskuløse arme over kors og benene solidt placeret på jorden. Pupillerne var smalle og fik de røde øjne til at syne større end ellers."


Dét der desværre trækker ned er slutningen, der bliver ladt lidt for åben, end jeg bryder mig om og det er rigtig ærgerligt.
Selv om en del af mig godt kan lide tanken om, at universet, sådan som det er blevet efterladt nu, godt kan skrives videre på, hvis Haidi nu skulle ønske det, er jeg ikke fan af den så åbne slutning.
Det er uden tvivl en smagssag, men jeg føler, at jeg mangler noget afklaring og at dét hele historien er bygget op til bliver sprunget let og elegant over ...


'Sjælens pris' er dog en interessant, dyster og overraskende tankevækkende bog, som egentligt er en stærk afrunding på trilogien, omend min glæde vakler lidt omkring den åbne slutning. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar