søndag den 11. december 2016

3. søndag i advent - Julefilm og -musik

"The best way to spread Christmas Cheer,
is singing loud for all to hear."


I år vil der, for at bidrage lidt til julestemningen, være julerelaterede indlæg hver søndag i advent.
I dag vil jeg liste nogle af de julefilm og -sange, jeg bare må se og høre i juletiden.

Der er hundredevis af fantastiske julefilm derude, men der er få, som jeg bare se nogle af, hvis julestemningen skal være i top:

'Elf' med Will Ferrell i hovedrollen som den lidt naive og malplacerede Elf, der rejser fra julemandens værksted for at finde sin biologiske far. Filmen er så sød, sjov og hjertevarm og uden tvivl en film, der rigtig får seeren i julestemning!
'The Grinch' og 'The Polar Express' er til den barnlige del af min sjæl og julen er ikke den samme uden disse. Hvor 'The Grinch' er spøjs og sjov, er 'The Polar Express' varm og smuk og begge virkelig hyggelige og gode.
'A Christmas Carol' med den kære Patrick Stewart i rollen som Scrooge. Det er en klassiker og jeg holder så evigt meget af historien, både som film og bog, og jeg sigter efter at få den enten set eller læst hvert år.
 'The Santa Clause' er så fin og eventyrlig og den er hurtigt blevet en af mine 'must-see-movies' i juletiden. Den inviterer os ind i Julemandens værksted og den er ganske enkelt bare gennemført julet. De efterfølgende film bliver også set ind i mellem, men den første er nu absolut den bedste. 

Julemusikken er også en vigtig del af december (... og november) og der er nogle enkelte sange, både nye og gamle, der bliver spillet på repeat, for at forsøde juletiden:

 'God Rest Ye Merry Gentlemen' og 'Up On The Housetop' i coverversioner sunget af Pentatonix er årets nyfundne julesange, der bliver spillet på repeat - om og om igen!
 'En dag i december' sunget af Sofie Lassen-Kahlke er selvfølgelig også på jule-playlisten. 'Brødrende Mortensens Jul' er nemlig en af mine absolutte favorit-julekalendere og denne sang er min yndlingssang derfra. 
 'Finally It's Christmas Again' af Christina Undhjem og Soaps 'Let love be love' er også sange, jeg altid får hørt en hulens masse gange i december og er favoritterne fra mine teenageår. 
 'I'll be home' af Meghan Trainor og 'Underneath the Tree' af Kelly Clarkson synes jeg er super hyggelige og catchy og jeg kan slet ikke lade være med at rocke med.
Derudover er der selvfølgelig også klassikkerne som Whams 'Last Christmas', Britneys 'My only Wish', Mariahs 'All I want for Christmas', Kylies 'Santa Baby', Mads' 'I en stjerneregn af sne', Band Aids 'Do They Know It's Christmas' og mange, mange flere, som jeg hører hyppigt i juletiden.

Hvad med dig, er der nogle julefilm og/eller -sange, som du bare må se og høre for at komme i den helt rigtige stemning? 

6 kommentarer:

  1. Åh, jeg ser også altid Polar Ekspressen i December :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er simpelthen også bare så fin! <3

      Slet
  2. "Love Actually", "The Holiday" og "Skønheden og Udyret: Den fortryllede jul" er julefilm, som jeg ser hvert år.

    Derudover er "Santa Hates Poor Kids" af Your Favorite Martian også blevet fast inventar på juleplaylisten ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ahahaha! Åh, hvordan kunne jeg dog glemme 'Santa Hates Poor Kids'? :'D

      Slet
  3. Åh, jeg elsker 'The Grinch' og faktisk blev jeg først introduceret til den som voksen. Sikke en storslået fejl!

    Btw, et lille tip: for nylig faldt jeg over filmen 'The Spirit of Christmas' på Netflix. Og den var god. Totalt corny og over-the-top tyk romance, men virkelig god. Jeg var i hvert fald fanget og vil gense den næste år!

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, jeg har lige set traileren og den må jeg da simpelthen bare se!
      Over-the-top og corny er perfekt til jul, jo! :-)

      Slet