onsdag den 2. november 2016

'Ravnenes hvisken' (Ravnenes hvisken #1) - Malene Sølvsten

"Skridtene var lydløse, men jeg mærkede tydeligt auraen fra nogen, der bevægede sig hurtigt i min retning.
En person med en meget målrettet og aggressiv energi stillede sig lige bag mig."



Titel: Ravnenes hvisken (Ravnenes hvisken #1). Forfatter: Malene Sølvsten. Udgivelsesår: 2016. Sidetal: 707. Forlag: Carlsen.

Dette er et anmeldereksemplar fra Carlsen.

Nordisk fantasy noir, hvor en række bestialske mord viser sig at hænge sammen med en urgammel profeti om verdens undergang.

17-årige Anne kan se hændelser i fortiden, og en nat genoplever hun et uhyggeligt gammelt mord. En rødhåret pige bliver myrdet og får skåret et runetegn i ryggen. Men kort efter begynder rødhårede piger at blive dræbt på egnen, og tegnet er på dem alle.

Pludselig er den lille by fuld af fremmede. De har mystiske kræfter, og de kredser om Anne, som ikke er vant til at have folk tæt på. Den asatroende Luna, den gudesmukke Mathias og den mystiske Varnar ønsker alle at hjælpe hende. Men er de venner eller fjender? Kan hun stole på sine følelser efter et helt liv alene?

En vil hun forelske sig i.

En vil blive hendes bedste ven.

En vil redde hendes liv.

Og en vil slå hende ihjel.



'Ravnenes hvisken' er endnu et godt eksempel på, hvor stærke forfattere vi har i Danmark. 
Malene Sølvsten skriver absolut fængende og hendes ord nægter at slippe læseren igen. 

Det mest interessante er, at hvis man fjernede alt det overnaturlige, så ville historien stadig hænge sammen, bare som en 'almindelig' ungdomsbog og selv om det måske ikke er helt relevant, så elsker jeg det faktum, at historien er bygget op på så mange planer og ikke kun omkring fantasydelen - bogen er simpelthen så gennemført.

Jeg havde lidt problemer med hovedpersonen i starten. Hun var en lidt for typisk teenager til min smag og selv om hun uden tvivl udvikler sig og bliver mere tålelig igennem bogen, så er hun endnu ikke min favorit. Luna derimod - spraglende, glade og livlige Luna - hun var simpelthen fantastisk og jeg kunne slet ikke få nok af hende! 
Jeg havde også lidt problemer med nogle situationer og diskussioner, som jeg følte gik igen og nogle enkelte samtaler mellem karaktererne, der trak en del længere ud, end jeg ville have ønsket.
Jeg må også tilføje vildmanden (hvis I har læst den, så ved I nok hvem jeg taler om), ham havde jeg også et klart problem med - han gjorde mig nemlig pisse ræd! 
Derudover havde jeg desværre også regnet gerningsmanden ud, hvilket ødelagde det chokmoment, som historien bygger op til. Det er ikke noget der ødelagde oplevelsen, men det gjorde det selvfølgelig mindre overraskende og tog lidt af fusen af.

"Hans hænder og skjorte skinnede mørkt og vådt, og en kvalm, jernagtig lugt nåede mine næsebor. Ekstasen fra et friskt drab emmede fra ham, og jeg så en lille film, der højst var en time gammel."

Der er dog til gengæld så meget andet, som vejer op for de problemer og irritationer jeg havde. For eksempel, som tidligere nævnt, hvor gennemført bogen er. Historien foregår i Danmark og Malene har brugt danske byer og steder, men har omdøbt dem, så de passede ind i historien. På den måde får hun blandet virkeligheden og fantasien på en så magisk måde, at det var praktisk talt umuligt ikke at leve sig komplet ind i historien.


Alt i alt, var 'Ravnenes hvisken' en debutroman der havde sine kinks og knaster, men som endte med at vinde mig over og jeg istemmer mig koret: Malene Sølvsten har gjort et fantastisk arbejde og har skabt en virkelig god bog.

4 kommentarer:

  1. Jeg synes, at noget af det bedste ved bogen er den danske kontekst. Og det uden at gøre det bøvet :-)


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Præcis - det fungerede ufattelig godt!

      Slet
  2. "og selv om hun uden tvivl udvikler sig og bliver mere tålelig" - priceless formulering. Ahaha. God anmeldelse!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen, jeg havde det bare ret stramt med hende!
      Men tak, tror jeg. :P

      Slet