fredag den 18. november 2016

Bogforum 2016 - Søndag d. 13.11

"Smaller than a breadbox, bigger than a TV remote, the average book fits into the human hand with a seductive nestling, a kiss of texture, whether of cover cloth, glazed jacket, or flexible paperback."


Søndagens BogForum startede ud på DreamLitts stand, hvor Linette Harpsøe blev interviewet af Rikki fra forlaget. Jeg har endnu ikke læst Linettes debutroman 'Exilium', men hun gæstebloggede her på bloggen for nogle måneder siden og teksten hun havde skrevet, gav mig virkelig kuldegysninger - på den gode måde.
Under interviewet fortalte hun, at det hovedsageligt er kvindelige personer, hendes historie kommer ind på, fordi hun har lettest ved at identificere sig med sit eget køn. Rikki mente måske, at det gik hen og blev lidt feministisk, men jeg synes til gengæld at det lyder herre spændende.
Hun fortalte også, at 'Exilium' egentligt var ment som et bidrag til en konkurrence, men da hun først var begyndt at skrive, kunne hun ikke stoppe igen og sådan endte det med at blive en hel roman, som DreamLitt efter et enkelt nej, alligevel valgte at sige ja tak til.
Linette var simpelthen så sød og det var et hyggeligt interview, der også trak et par grin i land.


Jeg bliver simpelthen også nødt til at fremhæve Livebooxs stand, der havde de fineste ønsketræer, hvor man kunne skrive titlen på den bog, man ønsker sig allerhøjest på, hænge det på træet og så måske være så heldig at vinde bogen. Det var simpelthen en så sød og fin måde at afholde konkurrence på!


Vi var også et smut forbi HarperCollins Nordics stand, for at sige hej til altid søde Alice, flotteflotte Newt og selvfølgelig også for at ae de flotte bøger lidt.
Det viste sig hurtigt, at vi havde en fantastisk timing, for duften af bacon (!!) spredte sig hurtigt og ind blev fade med bacon-godter båret.
Standen havde nemlig besøg af Christopher Sjuve, der har skrevet bogen 'Alt bliver bare bedre med bacon' og efter at have smagt godten, der vist viste sig at være en sveske i baconsvøb (...), må jeg give ham ret - alt bliver bare bedre med bacon - selv svesker!(!!!)


Ved middagstid var det endnu engang tid til at besøge DreamLitts stand - denne gang var det dog for at høre søde Katja Berger tale med hendes redaktør Nikolaj om hendes debutroman 'De 7 synder'.
Desværre fik jeg en lettere dårlig plads, udenfor lydens rækkevidde og jeg fik kun brudstykker af interviewet med. 
Jeg fik dog med, at hendes næste bog 'Sjælehenteren' er på vej i topfart (eller, i hvert fald på vej - topfart-delen er mit ønske) og at hun allerede har en god idé til forsiderne, men at Ricki ikke helt er med på den (det er jeg dog, så to mod én Ricki!).
Jeg ærgrer mig virkelig over, ikke at have hørt mere, men det var som altid så rart at se Katja og især at se hende leve forfatterdrømmen ud - det er så utroligt fortjent.


Ved et tilfælde opdagede vi at søde Malene Sølvsten og Birgitte Jørkov sad på Saxo-scenen og talte om dét at skrive og at udgive i smug.
Malene fortalte at hun havde nydt, at skrive i fred uden at folk spurgte ind til processen, men at hun også elsker det nu, hvor folk er klar over hendes skrivning, at de opmuntrer hende og at hun ikke ville bytte det for noget.
Birgitte fortalte også om, at hun engang har udgivet en bog under et andet navn - mest fordi, hun følte at fortælleren i bogen, var den rette at skrive på bogen, fremfor hendes eget navn. 
Det var lidt en lidt anderledes samtale mellem de to forfattere og det var både pudsigt og interessant - jeg er i hvert fald glad for, at vi gik forbi scenen netop da de to sad på den. 


Carlsen havde sat en fantastisk campingvogn op på messen - en campingvogn med kamera! Hele weekenden har de haft folk som Onkel Reje, Hr. Skæg og Sebastian Klein til at sidde i vognen, så børn kunne få taget billeder med dem.
Rikke og jeg var dog snu og kom forbi på et tidspunkt hvor vognen var tom for spøjse mennesker og fik taget vores helt egne billeder!
Det er simpelthen så sjov en ting og det er det perfekte billede og minde at hive med hjem fra et sted som BogForum! 


Da søndagen var ved at nå sin ende, hoppede jeg til slut forbi Tellerups stand, for at nuppe et anmeldereksemplar af Boris Hansens bog 'Vejen til Panteon' med hjem. Til mit held var Boris der stadig, så jeg kunne få mit eksemplar signeret. Det er en bog alle har rost til skyerne, så jeg er så spændt på at se, hvad det er Boris og hans bog kan. 

Med det sluttede en fantastisk weekend og jeg fik klemt en masse nye bøger, en flok søde piger og en træt krop ind i min lille bil og vendte snuden hjemad.
Tak til alle forlag, forfattere, bloggere og andre søde folk, for endnu et BogForum i verdensklasse - det har været så perfekt og så dejlig en weekend! 

2 kommentarer: