onsdag den 16. november 2016

Bogforum 2016 - Lørdag d. 12.11

"Time machines, magic portals, transporters, worm holes, flying carpets, relocation charms—such things do exist. They're called books."


Lørdag morgen var en håndfuld bloggere inviteret til brunch, hvor Høst & SønCarlsen og Gyldendal havde lavet et fælles arrangement og inviteret nogle aktuelle YA-forfattere med.


Den første forfatter i spotlyset var Ronnie Andersen, der er aktuel med bogen 'Autopilot' hos forlaget Høst & Søn og blev interviewet af Amanda, der er ansat på forlaget.
Jeg har endnu ikke læst noget af Ronnie, men det var spændende at høre ham tale om sine udgivelser og vi var også heldige, at få et par af hans udgivelser som gave af forlaget.
Ronnie fortalte, at emnerne i hans bøger altid er inspireret af hans egne erfaringer, bl.a. den spilleafhængige Rufus fra 'Autopilot', der er inspireret af den Ludomani, Ronnie selv har været helt tæt på.
Derudover fortalte han, at han ikke er den slags forfatter der researcher til sine bøger - han bruger igen sine egne erfaringer og skaber noget ud fra det (hans egne ord var egentlig, at han var for doven til research, hvilket gav et godt grin!).
Ronnie var en overraskende sjov og frisk fyr og som Rikke og jeg også snakkede med ham om bagefter, er det simpelthen altid så rart at få sat ansigt på forfattere, at høre dem fortælle lidt om sig selv og sine bøger og at lære dem lidt at kende på den måde.


De to andre forfattergæster til brunchen var Meredith Russo og Patrick Ness, der skulle interviewes af Kathrine
Interviewet gik egentligt over i en ret spændende samtale omkring mangfoldighed og omkring accept og respekt for forskelligheder. 
De snakkede om deres udgivelser og hvad der lå bag dem. Meredith kom, ligesom fredagens interview, ind på det med at hun gerne vil skrive bøger inden for flere genrer, så transkønnede kan finde sig selv i de ønskede genrer. Hvordan hun, fordi der endnu ikke findes voldsomt mange bøger af slagsen, stille vil skrive magiske elementer ind i bøgerne, for at 'ease people in to the thought', som hun sagde.
Patrick fortalte om monstre i hans bøger, hvordan han foretrækker monstre, der egentligt har mere i sig, som får folk til at tænke sig om og som egentligt ikke bare er så ligetil, som man forventer at monstrene er. At han godt kan lide, når alt ikke er så sort/hvidt og at gråzonen også kan være interessant. 




Bagefter var der tid til, at man kunne få signeret sine bøger ved begge forfattere og også til en lille snak.
Til Patrick fik jeg ikke sagt meget andet en "Thankyouthankyouthankyouthankyou" og så fik jeg vist også smidt et "So-sorry-I'm-totally-fangirling-right-now" ind (ikke et af mine mest intelligente øjeblikke). Til Meredith fik jeg til gengæld plapret løs om, hvor taknemmelig jeg var for hendes bog og hvor god og smuk den var. Jeg tror, at det var godt, at en anden skulle til, for jeg kunne nok godt have snakket hendes stakkels ører af ... 

Til gengæld var de begge to bare så søde (og sikkert vant til typen) og jeg fik selvfølgelig taget et billede med dem begge (og man kan heldigvis ikke se, at jeg ryster!).
Det var et skønt arrangement og jeg er SÅ taknemmelig for min invitation og de fine goodiebags (som jeg viser på et senere tidspunkt) - det var simpelthen den mest vidunderlige, inspirerende og ja, fantastiske oplevelse! 




Derefter hoppede vi videre hen til Arnold Buscks stand og Lucinda Riley, så jeg kunne få signeret mit eksemplar af 'De syv søstre' og min kollegas eksemplar af 'Orkideens hemmelighed'.
Hun var så sød og jeg var helt tosset med hendes accent (og hendes lyserøde negle)!



Mens vi ventede på at vinderen af Carlsens YA-romankonkurrence skulle udkåres, hørte vi Anders Matthesen læse lidt op af hans bog 'Ternet Ninja'. Selv om det for vores vedkommende kun blev til et kort stykke, nåede jeg både at fnise og grine et par gange. Anders er simpelthen så skæg og det var sjovt at kunne genkende nogle af hans karakterer fra hans film, 'Terkel i knibe', i bogen (blandt andet den skøre Onkel Stewart). 



Sarah Engell (forfatter) og Ole Sønnichsen (forlagschef) stod klar til at udnævne vinderen af YA-romankonkurrencen og til at overrække både gavekort, champagne og selvfølgelig et eksemplar af bogen.
Det blev Kristina Aamund der vandt med bogen 'For enden af din pegefinger', som handler om at betale prisen for at følge sit hjerte og den lyder virkelig spændende!
Kristina fik sagt tak til en hel masse og læste lidt af bogen og bagefter var vi så heldige at få et eksemplar af bogen af Carlsen, så vi kunne få det signeret af hende. 




Derefter var vi et smut forbi for at fejre sødeste Peter Plys' fødselsdag og det var så hyggeligt. Der var balloner, tegnebord, lækker kage (!!) og en lille skattejagt, hvor vi skulle finde plysbjørnens forsvundne ven!
Rigtig sød og fin aktivitet for børn (... og mig) og det var så hyggeligt! 




Om lørdagen skulle vinderen af Plusbogs Danish Book Blog Award også findes og da Rikke og andre søde bogbloggere var nominerede, lagde vi selvfølgelig vejen forbi.
De havde simpelthen gjort det så fint og der var masser af champagne (!!!) og lækre snacks.
Beate fra Plusbog holdt en flot tale og kunne til sidst afsløre at Rikke fra Paperback Castles var årets vinder! Det er så velfortjent og endnu et stort tillykke til dig, søde Rikke! 



Efter prisoverrækkelsen stillede Rikke og jeg os i kø til Linn Ullmanns signering (hvilket viste sig at være farligt, eftersom der var fristelser hele vejen op til kassen, hvor hun sad) og det gik egentligt ekstremt hurtigt og jeg nåede kun lige at klikke et par billeder og så var det videre. 



Videre til et hyggeligt arrangement som søde Tellerup havde inviteret til - endnu engang med bobler og snacks og hyggelige samtaler med både bloggere, forfattere og forlagsfolk!
Det var virkelig en fin måde at få catchet up med de forskellige på og selv om arrangementet kun skulle vare en halv times tid, endte vi med at blive næsten en time (!!) længere end planlagt!
Tellerup havde selvfølgelig sørget for en lille overraskelse til os alle og jeg HVINEDE da jeg så indholdet (som I får at se i et senere indlæg).




Heldigvis var der også plads til at få en signering (eller tre) undervejs og jeg fik derfor signeret mit eksemplar af 'Sjælens pris' af Haidi W. Klaris, 'Skyriel' af Lene Dybdahl og 'Dinea - Modertræets Datter' af Louise Haiberg.



Herefter havde vi lidt tid til at gå rundt og nyde messen, snuse lidt til de forskellige stande og til at beundre de mange smukke bøger, inden endnu en dag på BogForum var slut og vi skulle ud og spise med en flok søde medbloggere - en perfekt afslutning på endnu en skøn dag i bøgernes tegn!

6 kommentarer:

  1. Jeg bliver stadig helt glad, når jeg tænker på det arrangement. Det var så fint, jo! Og forfatterne var så interessante. Jeg fik selv tiltusket mig en lille stak af Ronnies bøger, og jeg glæder mig faktisk helt vildt til at læse dem!

    ... Og så ville jeg ønske, at jeg havde været med til Peter Plys' fødselsdag. Det ser så fint ud! Jeg købte selv to af bøgerne – den sidste (den gule) kunne jeg kun finde med den forkerte runde ryg. Og det gad jeg ikke.

    Og så: tak for de søde ord. Jeg var så forvirret og benovet i øjeblikket, at jeg slet ikke sansede noget som helst. Det var dejligt at være omgivet af de bedste bogbloggere i den anledning <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, hvor dejligt at du også fik en lille gave med på vejen - jeg er godt nok også spændt på at læse dem!

      Det var så fint og rart, at føle sig lidt som et barn igen! Og heldige dig - bøgerne er simpelthen så smukke (jeg er især helt tosset med dem i guld) og vil så gerne have fingrene i dem. Selvfølgelig dem med den rigtige ryg - synes det er så skørt, at de har fejltrykt de andre og tager dem med på BogForum... suk.

      Altid, søde Rikke! Kunne godt fornemme, at du var lidt i chok, men det gjorde det hele så meget smukkere et eller andet sted, ikke? <3

      Slet
  2. Sikke en blogpost. :0) Den sender gode minder i mit hoved. Skønne billeder. Ville ønske jeg selv havde taget nogle flere. Så hyggeligt at få snakket med dig. <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, det var også rigtig hyggeligt at få snakket lidt med dig! <3
      Det er sjovt med de billeder - jeg glemmer simpelthen også at tage billeder af så mange gode øjeblikke og andre øjeblikke tager jeg 30 af ... Suk. :P

      Slet
  3. Det var så dejligt at se dig til BogForum - især på børnenes stande med Peter Plys! :D

    SvarSlet
    Svar
    1. I lige måde, søde Nikoline og tak fordi du fik mig til at føle mig som et barn igen - også selvom det kun holdt i 10 minutter! :D

      Slet