søndag den 27. november 2016

1. søndag i advent - Julelæsning

"Our hearts grow tender with childhood memories and love of kindred, and we are better throughout the year for having, in spirit, become a child again at Christmas-time."


I år vil der, for at bidrage lidt til julestemningen, være julerelaterede indlæg hver søndag i advent. 
I dag vil jeg starte med at give nogle anbefalinger til julelæsningen, både med bøger jeg har læst og også de bøger jeg gerne vil læse i år.


Hvis du vil læse noget jule-YA med sne, forelskelser og let og lidt fluffy indhold, anbefaler jeg:

 'Let it snow' af John Green, Maureen Johnson og Lauren Myracle. Der er tre historier i bogen - en skrevet af hver forfatter - og er hyggelige, søde og giver en god julestemning. Du kan læse min anmeldelse af bogen her.
❄ 'My True Love Gave to Me' af Stephanie Perkins og 11 andre forfattere. I denne bog er der, ligesom ved 'Let it snow', skrevet en historie, af hver forfatter i bogen og derfor er der altså 12 små julehistorier. Nogle af historierne fandt jeg bedre end andre, men bogen som helhed er virkelig fin og det er oplagt at bruge den som julekalender, med en historie hver anden dag op til jul. Jeg var selv virkelig glad for denne bog og du kan læse min anmeldelse af den her.
 'Dash & Lily's Book of Dares' af David Levithan og Rachel Cohn. Denne bog er ikke den der er mest præget af jul, hvis man kan sige det sådan. Dog foregår den i juledagene, vi får nogle søde julepassager med ind i mellem og så er den smækfyldt med en ret kær og sjov juleromance. Min anmeldelse af bogen kan du finde her.

Hvis du er til de lidt mere klassiske og lidt børnede julebøger kan jeg helt klart anbefale:

 'How the Grinch Stole Christmas!' af Dr. Seuss. Bogen er fyldt med rim, fine illustrationer og Who-værdig julestemning. Bogen er en del tyndere end filmen og filmen er helt klart stadig min favorit, men den er bestemt en julelæsning værd og du kan læse min anmeldelse her.
❄ 'The Nutcracker' af E. T. A. Hoffmann. Et eventyr jeg indtil sidste år, kendte bedst fra Barbiefilmen og altid har nydt at se som barn. Bogen er dog en hel anden form for magisk og selv om den ikke var komplet julet, så nød jeg den i høj grad. Du kan læse min anmeldelse her.
 'The Polar Express' af Chris Van Allsburg. Bogen har ikke meget tekst i sig, men illustrationerne er så absolut fantastiske og jeg kunne slet ikke undgå at komme i julestemning af dem. Jeg kan helt klart anbefale, at man topper oplevelsen af med at se filmen af samme navn - det gør kun julestemningen bedre. Min anmeldelse kan læses her.
 'A Christmas Carol' af Charles Dickens. Dette er mit absolut yndlings juleeventyr og jeg prøver, så vidt muligt, at få læst historien eller set en af filmene inspireret af bogen hvert år. Den handler om juleånd, om at bringe glæde og om at stoppe op og nyde juletiden. Du kan læse min anmeldelse her.


Jeg har selvfølgelig også samlet en beskeden stak af julebøger, som jeg selv håber på at få læst i år:

 'A Merry Christmas & Other Christmas Stories' af Louisa May Alcott. Jeg har endnu ikke selv læst noget af Alcott, men jeg har hørt så gode ting om både hende og denne julesag.
❄ 'The Life & Adventures of Santa Claus' af L. Frank Baum. Jeg elskede at tage med Baum til Oz og har derfor måske lidt større forventninger til denne, end hvad godt er. I hvert fald håber jeg, at det bliver en fantastisk og julet læseoplevelse.

Derudover håber jeg, at kunne få læst to følgende julekalendere, som jeg egentligt begyndte på sidste år, men aldrig fik læst færdige:

 'Julemandens død' af Kenneth Bøgh Andersen. En bog med den mest bizarre titel, men som i hvert fald garanterer for en interessant julehistorie af slagsen.
 'Mysteriet på slottet' af Kim Holm. Det er en lokalhistorisk julekalenderkrimi, hvor historien udspiller sig på Sønderborg Slot - et sted der altid har givet mig lidt gåsehud og derfor nok passer perfekt til en julekrimi.

Er der nogle julebøger du kan anbefale?

8 kommentarer:

  1. Dejligt, dejligt indlæg! Det er svært ikke at komme i julestemning. Jeg skal selvfølgelig læse Et Juleeventyr, men jeg kan virkelig også anbefale A Child's Christmas in Wales - det er sådan en fin historie.

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, den vil jeg skrive mig bag øret! <3

      Slet
  2. Åh elsker bare "Et juleeventyr" og har læst den SÅ mange gange efterhånden.:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er simpelthen også bare en fantastisk bog! <3

      Slet
  3. Hvor er det et dejligt indlæg, jeg har gået og overvejet hvilken bøger jeg vil læse her til December og selv om jeg før har læst let it snow så overvejer jeg at læse den igen, for synes at den er så sød, der udover har jeg også julemandens død, som jeg endnu ikke har fået læst.

    Håber at du får en dejlig december måned <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh spændende! Genlæsninger er jo også fine her i juletiden! <3

      Også en rigtig dejlig december til dig! :-)

      Slet
  4. Flere af de klassikere, du nævner, er også blandt mine favoritter. Derudover kan jeg anbefale 'Letters from Father Christmas' og 'Nissernes hemmelige bog'. Jeg håber selv på at nå en eller to lydbogs-julekalendere samt en enkelt fjollet engelsk bog, jeg er faldet over, og som jeg snart skal have bestilt :-)


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Uh - dem skriver jeg straks på listen til næste års julelæsning! <3

      Hvor spændende - jeg håber, at det lykkedes dig! :-)

      Slet