onsdag den 28. september 2016

Forfatterarrangement med Julie Kagawa

I går gik jeg tidligt fra arbejde, satte mig ind i bilen og kørte mod Odense. Undervejs samlede jeg de 3 søde piger, SabinaMette og Irene, op, der alle skulle det samme som mig - til forfatterarrangement med selveste Julie Kagawa!
De søde folk fra HarperCollins Nordic havde nemlig sørget for, at få hende til lille Danmark i forbindelse med udgivelsen af 'Oprørerne', der er den anden bog i hendes serie 'Talon'! 


"Just because I write YA, doesn't mean it can't be complex."

Julie Kagawa er simpelthen et af de sødeste, mest hyggelige og sjove mennesker jeg har set blive interviewet - hun var så jordnær og det var en fornøjelse at se hende blive interviewet. 
Under interviewet kom hun vidt omkring og fortalte blandt andet, at hun dyrker kampsport (og vist er ret god til det - so watch out) og bruger kreativitet (blandt andet på at lave de sødeste figurer, som du kan se her), for at få brugt sin energi og for at få ro i hovedet, når ikke hun skriver.

Julie fortalte også omkring hendes skriverier og at fantasy simpelthen bare er genren for hende, at hun måske kunne rykke en smule over til sci-fi, men at når hun en sjælden gang i mellem har forsøgt sig med noget ikke-paranormalt, har en vampyr eller fe, altid endt med at snige sig ind i historien. 

Terry Brooks var en af Kagawas favorit forfattere som ung og da hun læste en af hans bøger, der efterlod hende i tårer og med et knust hjerte, tænkte hun "I want to make people cry like this" - noget der kun gjorde hendes lyst til at blive forfatter endnu større. I forbindelse med det, var det også Brooks vi skulle takke for tårerne der rendte ned af kinderne i 'The Iron Fey'-serien, så tak (eller noget) Hr. Brooks! 
Derudover nævnte hun, at Neil Gaiman er en af hendes yndlings forfattere nu og hvis ikke jeg elskede hende allerede, så kom jeg i hvert fald til det, da de ord forlod hendes mund.


"I can't NOT write."

Om hendes skrivevaner fortalte hun, at hun, når hun startede på en historie, altid havde en klar idé om slutningen klar i hovedet - både slutningen på den aktuelle bog og på hele serien. At hun derudover havde nogle højdepunkterne i tankerne og med de ting klar, begyndte at skabe alt det i mellem.

Hun fortalte også om skriveblokader, hvor hun bruger 1 af 3 metoder: enten kæmper hun sig ganske enkelt igennem og redigerer senere, eller også taler hun med hendes mand, der ved præcis hvilke spørgsmål han skal stille og hvor han skal prikke, for at få hende på rette spor igen og ellers springer hun den del over og fortsætter et sted, hvor hun har ideer og hvor blokaden ikke eksisterer og går tilbage til det svære punkt, når hendes skriveflow er tilbage.

"Authors are the only ones, who it's okay to have voices in their heads." 

Derudover fortalte hun, at hun altid - uanset hvad hun laver - har hendes historie kørende i hovedet. At hendes karakter taler til hende, guider hende og til tider, samarbejder med hende for at skabe noget godt. 
At hun i starten modtog ét eneste forfattereksemplar, som hun, for at få anmeldelser og reklame for bogen, sendte ud til flere forskellige bloggere - de modtog eksemplaret, læste og anmeldte det, sendte det tilbage til hende og så gik bogen videre til den næste på listen.
At da hun først havde ventet et helt år, uden feedback på en af hendes historier, men da hun sendte 'The Iron King' ud, allerede fik respons efter en uge og at dét at være forfatter, er det eneste rigtige for hende.
Julie er fuldtidsforfatter og behandler det som et ganske almindeligt job. Hendes vækkeur ringer, hun står op og kl. 10.00 sætter hun sig ind på kontoret og skriver minimum 1000 ord, eller indtil klokken bliver 17.00 og så holder hun fyraften.


Efter interviewet var der tid til at få signeret ens bøger og udover et smil, rynkede hun ikke på panden over min stak på 8 bøger (jeg måtte selvfølgelig have en krusedulle i dem alle).
Hun talte om forsiderne på de forskellige bøger, spurgte ind til hvordan jeg havde det og om jeg var fra i nærheden og igen, hun var simpelthen bare så jordnær og rar at være i nærheden af.


Hun er en absolut imponerende dame og jeg er SÅ beæret over at have mødt hende, talt med hende og at have lært hende meget bedre at kende - jeg håber, at I har det ligesådan, efter at have læst dette indlæg.


Et (monstergigantiskekstremtkæmpe) stort tak til HarperCollins Nordic og Bog & Idé for at have inviteret mig til dette fine arrangement og for den absolutte fine goodiebag med lækre sager i, til Odense Hovedbibliotek for at huse alle os fans, og selvfølgelig til Julie Kagawa, for at tage turen til Danmark og gøre, i hvert fald mig, så ufattelig glad!


4 kommentarer:

  1. Shit et flot indlæg du fik skrevet om dagen! <3

    SvarSlet
  2. Hvor er det bare et godt indlæg :) og hvor lyder det bare mega fedt og spændende :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! :-) Det var også bare super fedt!

      Slet