lørdag den 4. juni 2016

'Hollow City' (Frøken Peregrines hjem for sælsomme børn #2) - Ransom Riggs

"...hvilket for så vidt var fint, da afskeder alligevel aldrig havde været min stærke side, og i den sidste tid havde mit liv været som en uafbrudt serie af dem.
Farvel, farvel, farvel."



Titel: Hollow City (Frøken Peregrines hjem for sælsomme børn #2). Forfatter: Ransom Riggs. Udgivelsesår: 2016 (originalt: 2014). Sidetal: 400. Forlag: Gyldendal.

Dette er et anmeldereksemplar fra Gyldendal.

Jacob og hans nye sælsomme venner er flygtet fra øen Cainholm. De beslutter sig for at rejse gennem en tidssløjfe til sælsomhedens hovedstad, London, for at befri Frøken Peregrine fra den fuglekrop, som hun er fanget i. Med hollower og gejster i hælene bevæger børnene sig gennem 1940’ernes krigsramte landskab, hvor både nye allierede og rædselsvækkende oplevelser venter på dem.


Den første bog forventede jeg en del af, men mine forventninger blev ikke helt indfriet (læs min anmeldelse her). Derfor forventede jeg knap så meget af denne, - selvom jeg glædede mig meget til at læse den - men blev til gengæld blæst bagover af historien! 

'Hollow City' var præcis den form for besynderlig, jeg havde håbet etteren var og samtidig var den spændende, fængende og opslugte mig fuldstændig!
Jacob og de andre sælsomme kommer via deres flugt fra øen, virkelig på et uhyggeligt og pudsigt, men også et ganske utroligt eventyr.
Jeg elskede at se hvor meget Jacob vokser i denne bog og at følge hans udvikling helt tæt på, mens han får lov til at udforske sine evner og bliver introduceret for flere af de spøjse ting, sløjfer og væsener der eksisterer i det sælsomme univers! 

"Når alt kom til alt, var det her sælsomme liv præcis det, jeg altid havde ønsket. Sært, tænkte jeg, hvordan man kan udleve sine drømme og sine mareridt på samme tid."

Men ak, det plottwist dér (som der jo selvfølgelig skal være, i en bog som denne)! Jeg havde nået at tænke tanken, men jeg skød den fra mig med det samme, for det kunne Riggs vel for pokker ikke finde på! Men jo, det kunne han... Jeg vidste slet ikke hvor jeg skulle gøre af mig selv og jeg blev både imponeret over Riggs snedighed, men også hammer frustreret over hans grovhed!

Fra plottwistet og frem, kom der en, for mig, uoverskuelig fart over bogen og jeg nåede at blive halvt rundtosset, inden bogen pludselig var slut. Det er til gengæld også det eneste, jeg ikke brød mig om ved bogen og at gå fra en middelmådig oplevelse med etteren, til en absolut fantastisk oplevelse med toeren, er den vildeste og mest fornøjelige overraskelse Riggs kunne give mig!

Nu er jeg så bare HELT vildt spændt på, hvordan den tredje og sidste bog kommer til at forme historien og så selvfølgelig også til at se filmen, der udkommer om ganske kort tid! De har tydeligvis ændret nogle ting, hvilket jeg ikke lige ved, hvordan jeg har det med... Men Burton er jo magisk, så mon ikke det bliver godt? 

4 kommentarer:

  1. Jeg er glad for, at du også kunne lide bogen! Jeg skal til at i gang med den tredje bog inden så længe, og jeg glæder mig virkelig til at se filmen! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, det bliver så spændende! Jeg glæder mig til at høre, hvad du synes om den tredje bog! :)

      Slet
  2. Jeg har også planlagt at læse bog 2 i løbet af sommeren, så er spændt på om den lever op til de forventninger, og det samme i forhold til filmen, selvom jeg syntes stadig filmen ser yderst interessant ud 😝

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg håber du vil kunne lide den!
      Og ja, filmen, den ser virkelig interessant ud, men de ændringer de har lavet, er jeg en smule skeptiske overfor. :P

      Slet