fredag den 10. juni 2016

'Hans og Grete' - Neil Gaiman

"Der var ikke noget sødt ved den gamle kvinde, ikke mere." 



Titel: Hans og Grete. Forfatter: Neil Gaiman. Udgivelsesår: 2015 (originalt: 2014). Sidetal: 48. Forlag: Høst og Søn.

Gaimans eventyr om Hans og Grete er en dyster fortælling om de to børn, som efterlades alene i den store, mørke skov. I John Kenn Mortensens karakteristiske illustrationer understreges uhyggen, og resultatet er et mørkt eventyr om hungersnød, sult og fortvivlelse - men også om to børns stædige kamp for overlevelse og tilgivelse af de voksne, som satte dem i den umulige situation.


'Hans og Grete' er en historie vi alle, stort set i hvert fald, kender og er vokset op med.
Det er en historie om desperate forældre, men modige og stærke børn - børn der for alt i verden vil være sammen med deres forældre og gør alt for at vise deres værd.

Lige som med 'The Sleeper and the Spindle' (læs min anmeldelse her), har Gaiman taget et gammelt kendt eventyr og genfortalt det med sine egne magiske ord og skriblerier. 
Desværre - igen lige som med 'The Sleeper and the Spindle' - fik jeg langt fra den magiske følelse i kroppen, som jeg normalt får med Gaimans andre bøger.

"Dagen svandt, tusmørket kom, og skyggerne krøb frem bag hvert eneste træ og tætnede og tyknede, indtil verden var en eneste stor skygge."

Jeg følte ikke at Gaiman tilføjede noget nyt, eller noget helt ekstraordinært til Hans og Gretes historie i denne omgang, så selvom historien var fin, var oplevelsen en anelse flad i sin helhed.


Illustrationerne var dog absolut fantastiske og John Kenn Mortensens tegninger, var uden tvivl noget af det, der gav lidt krydderi til historien. 
Illustrationerne var meget dystre og passer utroligt godt til Gaimans skriverier. Faktisk gav de mig lidt af den følelse, som Chris Riddels tegninger plejer at give mig - og en større succes, kan det vist ikke blive i mine øjne. 

Så alt i alt en ganske fin genfortælling, men som desværre ikke gav mig noget nyt på opleveren, andet end smukke tegninger på nethinden. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar