onsdag den 13. april 2016

Flyvehjørnet #3

"The biggest compliment you can give an author, 
is to tell your friends, to read their book" 

De søde piger Simone fra Boghjørnet og Rikke fra Flyv med mig udgiver hver måned nogle udfordringer under #Flyvehjoernet. 
April-måneds udfordring lød på, at anbefale en bog.
Og nu har jeg tænkt og tænkt (og tænkt) over hvilke bøger jeg vil anbefale, for der er simpelthen SÅ mange bøger, jeg synes alle skal læse!
Dog har jeg valgt en lille stak (en bog kan altså virkelig ikke gøre det) af bøger, som jeg synes flere bør læse! 


Den første bog jeg vil anbefale er 'The First Last Kiss' af Ali Harris (læs min anmeldelse af bogen her).
Det er en bog jeg faldt for på grund af den fine pastelfarvede forside og en bog jeg ikke havde forventet kunne knuse mit hjerte, i den stil den gjorde.
Det er en absolut smuk og fantastisk bog, som jeg virkelig ikke kan forstå, at så få folk, jeg kender, har læst.
Jeg er egentligt ikke meget for at sammenligne bøger, men den følelse som 'Mig før dig' af Jojo Moyes gav mig? Den følelse gav 'The First Last Kiss' mig i høj grad også - hvis den da ikke gav mig mere.


Den næste bog er 'If You Find Me' af Emily Murdoch (læs min lidt mangelfulde anmeldelse af den her), der er i en helt andet boldgade end 'The First Last Kiss', men ikke desto mindre er lige så hjerteskærende og sørgelig. 
Denne bog leverede den ene store mavepuster efter den anden og var med sit barske emne, en bog der virkelig satte spor i mig som læser.
Det er en bog, hvis ligemand jeg endnu ikke har stødt på og en bog der i bund og grund handler om håb.
Vores allesammens kære Albus Dumbledore, siger i den tredje film 'Fangen fra Azkaban': “Happiness can be found even in the darkest of times, when one only remembers to turn on the light.” og det er et citat, der virkelig får mig til at tænke på 'If You Find Me'. 


I er måske efterhånden en anelse trætte af det, men ikke desto mindre bliver jeg aldrig træt af, at anbefale forfatteren Sarah Dessen til alle og enhver. Denne gang - og så mange andre gange - handler det om hendes bog 'The Truth About Forever' (læs min, igen en anelse mangelfulde, anmeldelse her). 
Det er en bog der faldt i mine hænder (efter at jeg havde bestilt den, selvfølgelig) på det helt rigtige tidspunkt. Derfor har jeg også ofte været usikker på, om den vil føles lige så særlig for andre, der måske ikke står i samme situation, som jeg gjorde. Jeg holder dog på, at det er en skøn skøn bog, hvor Dessen med sin kendte fjerlette håndtering af barske emner, virkelig beskriver sorg og tab, på en helt særlig måde.
Måden hun forsikrer læseren om, at det er okay at sørge, i en simpel og fluffy YA bog, forbløffer mig stadig.
Hvis 'The Truth About Forever' umiddelbart ikke virker som noget for dig, vil jeg stadig anbefale dig, at samle en af hendes andre bøger op (hvis du er til YA, selvfølgelig), for kvinden kan virkelig noget særligt.


Neil Gaiman er en forfatter, hvis navn og værker jeg absolut lovpriser. Han har skrevet mange fantastiske bøger, som jeg har elsket at forsvinde ind i og jeg tror aldrig, at jeg vil blive træt af hans ord og fortællinger.
For nogle år tilbage holdt Gaiman også en tale - 'Make Good Art' hedder den - og det er en af de slags taler, der efterlader lytteren/læseren med kuldegys og fornyet inspiration. Nu er jeg ikke kunstner på nogen måde, men talen gav mig alligevel en del at tænke over. Talen skaber mod, skaber liv og skaber glæde. Talen er ikke engang en du behøver at læse, selvom jeg er ganske vild med opstillingen i bogen, men er også en du kan lytte til på YouTube. I hvert fald anbefaler jeg den til alle, om du føler du sidder fast eller ej, om du føler dig fuld af- eller tom for inspiration. Talen er fyldt med guldkorn, fyldt med tankevækkende ord og den er så utroligt opmuntrende. 


Anbefalinger kan man aldrig få nok af, så er der nogle særlige bøger, som du vil anbefale mig at læse? 

10 kommentarer:

  1. Tak for anbefalingerne. Jeg må dog springe over readathon denne gang, men det er da altid rart at have lidt i baghånden til næste gang :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Øv, hvor ærgerligt, men ja, altid dejligt med nogle anbefalinger! :-)

      Slet
  2. Jeg har lige sat de fleste af dem på min to-read-liste på Goodreads :D Tak for anbefalingerne. Jeg regner også med at lave et lignende indlæg på min blog snart, hvis du vil have nogle anbefalinger retur :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Fantastisk! :-)
      Jeg glæder mig til at se dine boganbefalinger!

      Slet
  3. Sikke nogle fine anbefalinger mus! :D

    .. JEG MÅ SNART FÅ LÆST DESSEN.. Jesus Rikke. *rødme-smiley*

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja tak - det jo ikke engang fordi du ikke har hendes bøger... Eller har haft en stående i snart et år.... #farikkesurfarskuffet
      MØS

      Slet
  4. Jeg er helt enig med "The First Last Kiss"! Simpelthen så hjerteskærende. Jeg tudede!!! SÅ GOD :D (Ja jeg fangirler lige lidt)

    SvarSlet
    Svar
    1. ÅH! EN DER HAR LÆST DEN!
      Jeg forstår simpelthen IKKE, at den ikke er mere populær! Åh, vores stakkels hjerter!

      Slet
  5. Åh. 'Make Good Art' er fantastisk. Så god. Så smuk. Så opmuntrende.

    SvarSlet