mandag den 7. marts 2016

'The Martian' - Andy Weir

"Nu, når NASA kan tale til mig, kan de slet ikke holde kæft.
... Jeg ignorerer dem for det meste. Jeg vil nødig virke arrogant, 
men jeg er den bedste botaniker på planeten." 



Titel: The Martian. Forfatter: Andy Weir. Udgivelsesår: 2015 (originalt: 2011). Sidetal: 369. Forlag: DreamLitt.

I "The Martian" bliver NASA-astronauten Mark fanget i et levende mareridt, blot seks dage efter en succesfuld landing på Mars. Mark Whatney, der også er botaniker og maskiningeniør, bliver strandet på den røde planet efter en voldsom støvstorm adskiller ham fra sit hold og rumskibet. Mutters alene på en fjendtlig planet og helt uden kontakt til Jorden, må Mark bruge al sin viden om botanik og teknik for at overleve.

På bogforum stod jeg og snakkede med de søde folk fra DreamLitt om 'The Martian' og jeg fik at vide, at det var, citat: "Den mest spændende bog, om kartoffeldyrkeri på Mars der findes - hvis da ikke den eneste." Umiddelbart lyder det ret sært, men jeg vil give dem fuldstændigt ret - det er en hammer spændende bog og Weir formår virkelig at gøre kartoffeldyrkeri til en nervepirrende og interessant ting, hvis succes jeg heppede enormt meget på (jeg troede aldrig, at jeg skulle heppe på kartoffel-succes).

Mark var en virkelig sjov karakter. Ja han er fanget i rummet, ja det hele er surt og han har seriøst mange kampe med hele overlevelses-situationen, men han er så hyleskæg samtidig og kommer med alle disse dumsmarte og sarkastiske bemærkninger, der fik mig til at fnise og fnyse virkelig mange gange. Hele Marks personlighed, var virkelig bare noget, der gjorde bogen værd at læse. Altså emnet var spændende i sig selv, men Mark er en karakter man virkelig falder for og derfor falder man også automatisk for historien om hans overlevelse.

"Ja, jeg ved det godt. Mange af mine ideer indebærer, at der sættes ild på noget. Og ja, det er generelt en rigtig dårlig ide at tænde ild i et lille, lukket rum. Men jeg skal bruge røg. Bare lidt af det." 

Jeg havde dog lidt svært ved at komme ind i bogen og dens historie, hovedsageligt fordi de første par sider var enormt spændende og historien derefter gik over i matematik, formler og samlinger - hvilket selvfølgelig giver mening for historien, men som gav mig en voldsom hovedpine (jeg er ikke et matematik-geni og jeg kunne slet ikke følge med).
Dog handler det kun om omkring de første 50 sider og derefter går det hele for alvor igang - så det er overskueligt, hvis man altså er klar over, at det hele går fremad og bliver meget lettere at følge med i.

'The Martian' var, på trods af den sløve start, alt det jeg havde håbet på. Den var sjov, den var spændende, den var nervepirrende og den var bare sindssygt god og uden tvivl anbefalelsesværdig - og ikke kun til de der holder af sci-fi, men også til dem der ikke nødvendigvis gør, for jeg tror virkelig, at det er virkelig en bog for de fleste!

"Det første, jeg gjorde, var at fjerne trykket i traileren. Kald mig skør, men jeg ville blive pænt træt af, at boret eksploderede i hovedet på mig."

Senere hen fik jeg også set filmen og selvom den også var virkelig god, var der - selvfølgelig uundgåeligt - nogle detaljer fra bogen der manglede. Nogle af de mest dramatiske og oprivende scener fra bogen var skåret fra, og selvom det for selve filmoplevelsen ikke gjorde voldsomt meget, så vil jeg helt klart anbefale at læse bogen først - der får du så meget mere med! 

4 kommentarer:

  1. Jeg er helt enig med dig i, at der mangler nogle detaljer i filmen. Jeg savnede de mange kartoffeljokes. I det mindste er hans vilde argumentation for at han er en rumpirat med, og jeg ELSKER den!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hahaha, ja! Åh, jeg knækkede også sammen af grin, da den kom på skærmen!

      Slet
  2. Jeg har kun set filmen, og blev desværre lidt skuffet over den. Tænker, at den måske fungerer bedre som bog ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Det synes jeg bestemt også den gør - nok mest på grund af hele logbogs-delen af historien. :-)

      Slet