onsdag den 9. marts 2016

'Pulsens koordinater' - Nanna Lundgaard Arbøl

"Det nytter jo ikke noget
                 at forvente at andre redder dig
fra dig selv                       
                  når du ikke engang er sikker på
om du er rigtig               
                    om du er dig
                     eller om kulden bare har stoppet
for ilttilførelsen             
       og sat din puls i tomgang"



Titel: Pulsens koordinater. Forfatter: Nanna Lundgaard Arbøl. Udgivelsesår: 2016. Sidetal: 107. Forlag: Copenhagen Storytellers.

Dette er et anmeldereksemplar fra forfatteren, Nanna Lundgaard Arbøl.

Pulsens Koordinater begynder med en kvindes mistede hjerte, og tager dig med igennem et sanseberusende hav af følelser, tanker og nye erfaringer. En skyggevandring gennem Københavns gader i jagten på hendes indre puls og storbyens vildskab, med hver tekst som et koordinat på denne rejse.


Arbøl skriver fantastiske og smukke digte, det er der absolut ingen tvivl om. Hendes følelser stråler tydeligt igennem hvert ord, hver sætning, og trækker læseren med ind i hendes verden, så vi kan se og mærke, hvad hun så og mærkede, da hun skrev digtene.

Læsningen var meget flydende og jeg nød de små planlagte afbræk og ændringer, der skabte en mere intens og fuldkommen oplevelse af teksten. 
Digtsamlingen er også smækfyldt med skønne citater og jeg følte nærmest, at jeg skrev hvert sidetal ned, for at gemme på disse små guldkorn.

"Du griner fordi
at du vælger at undgå følelsen
af dit susende hjerte"

Desværre kunne jeg ikke identificerer mig med koordinaterne i bogen, hvilket jeg hurtigt opdagede, spillede en stor rolle. 
Jeg er nemlig slet ikke stedkendt i det store København og jeg er langt fra forelsket i byen, på trods af de evige muligheder og skønne steder, byen nok har. 
København forbinder jeg nærmere med travlhed og uoverskuelighed, og eftersom digtene stort set drejer sig om KBH's gader, blev jeg, den lille sønderjyde, ladt rundtosset tilbage, mens digtene fortsatte og jeg desperat prøvede at følge med på ruten.

Med det sagt, så er det absolut ikke det sidste jeg læser af Arbøl og jeg har faktisk også allerede købt en anden digtsamling af hendes, som jeg håber og tror på, er mere for mig. 

"... eller tænk hvis du havde rødt hår
så kunne du være den lille havfrue
som genvinder sin stemme
når du kysser
de rigtige læber"

2 kommentarer: