søndag den 27. marts 2016

'Fortunately, the Milk' - Neil Gaiman

“If the same object from two different times touches itself, one of two things will happen: either the Universe will cease to exist, or three remarkable dwarfs will dance through the streets with flowerpots on their heads.” 


Titel: Fortunately, the Milk. Forfatter: Neil Gaiman. Udgivelsesår: 2013. Tid: 59 minutter. Oplæser: Neil Gaiman. Forlag: HarperCollins.

Lydbogen er lyttet til på Mofibo

"I bought the milk," said my father. "I walked out of the corner shop, and heard a noise like this: t h u m m t h u m m. I looked up and saw a huge silver disc hovering in the air above Marshall Road.

"Hullo," I said to myself. "That's not something you see every day. And then something odd happened."



'Fortunately, the Milk' er den mest spøjse og mærkværdige historie, jeg nogensinde har hørt. Det er absolut fantasi når det er allerbedst og allermest underholdende, og det er en børnebog der er lige så fjollet, som den er fantastisk. 
Flere gange fangede jeg mig selv i at fnise over de tossede situationer og alle faderens bortforklaringer og beskrivelser af det eventyr han har været på og hvorfor både han og mælken var så forsinket. 

Denne bog minder mig så utroligt meget om min nevø, der da han var yngre havde en så vild og farverig fantasi og som derfor fortalte de mest intense og spændende historier, om hverdagens noget så trivielle sager som at børste tænder, eller i bogens tilfælde - at hente mælk. 

Det er i sandhed en bog til børn og personer med barnlige sjæle og selv nu, mens jeg mindes fortællingen og skriver anmeldelsen, sidder jeg med et smil på læben.

'Fortunately, the Milk' er desuden også den første lydbog jeg har lyttet til ende. Det overrasker mig dog ikke, at Gaimans stemme skulle være den første jeg kunne holde ud og koncentrere mig om.
I hvert fald
kan lydbogs udgaven hvor Gaiman læser op kun anbefales - hans fortællerevne gjorde nemlig kun bogen endnu mere skøn at lytte til. 



“And then they all sang a song called "I've Got a Loverly Bunch of Hard-hairy-wet-white-crunchers," which was an ancient dinosaur song that had apparently been written by Professor Steg's Aunt Button.” 

2 kommentarer:

  1. Jeg eeelsker 'Fortunately, the Milk'! Den er så sød og fjollet, og humoren deri er lige mig! :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er virkelig noget for sig! :D

      Slet