søndag den 6. marts 2016

'American pie' - Erin E. Chapman & Grace W. Løvig

American pie - Pies, cookies, cupcakes og andre søde sager fra Over There af Erin Eberhardt Chapman og Grace Wilson Løvig er en flot illustreret kogebog med opskrifter på klassisk amerikansk hjemmebag.

Bogens forfattere Erin og Grace er amerikanere bosat i Danmark, men de to holder fast i deres hjemlands stolte traditioner, hvad bagværk angår. I bogen giver de dig opskrifter på lækre pies, cookies, fantastiske kager og lagkager, slik, muffins, cupcakes og quick breads. Opskrifterne er nemme at gå til og tilpasset danske råvarer og konverteret til danske måleforhold.



Bogen er venligt sponsoreret af Arnold Busck.

Jeg vil ikke sige, at jeg er en absolut fiasko i et køkken - det er bare bestemt ikke et sted, hvor mine evner blusser for alvor igennem. Jeg elsker dog at sysle rundt derude, selvom det oftest går mere galt end godt.
Derfor var det også lidt af en chance at tage, da jeg valgte 'American Pie' ud i Arnold Buscks udsalgskatalog, men jeg tænkte at det var værd at prøve (og i værste fald, kunne nogle andre sgu få lov til at bage nogle kager for mig).

Selve bogen er så absolut lækker både udseendesmæssigt og indholdsmæssigt. Opskrifterne er stillet pænt op og der er tilføjet de flotteste billeder, af alle disse lækre kager , der virkelig får tænderne til at løbe i vand! 




I nogle opskrifter skal der nogle andre ingredienser i, end jeg umiddelbart er vant til at bruge (blandt andet fandt jeg ud af, at 'muscovadosukker', rent faktisk er noget der eksisterer), men alt var fundet efter kun en enkelt tur i Bilka (der er også en oversigt bag i bogen, hvor der er eksempler på forhandlere af de forskellige varer), så det var faktisk overraskende nemt!

De opskrifter jeg fik prøvet af, er heller ikke ekstremt indviklede - altså lad os sige det sådan her: hvis jeg kan finde ud af det, så vil jeg vove at påstå, at alle andre også kan! 

De eneste problemer jeg ramlede ind i, var en enkelt ingrediens, der ikke var nævnt i fremgangsmåden (og jeg ringede panisk til min veninde aka. Madmoderen), at jeg skal huske dét der med, at læse opskriften igennem (hov) og min enorme utålmodighed (jeg har da ikke lyst til at vente flere timer, før jeg kan smage!). 
_______________________________________________

Jeg fik bagt en 'Chocolate Silk Pie' (der kan findes på s. 61), som var herre lækker! Det er ikke en kage man skal tage et alt for stort stykke af, da den har en meget fyldig og tung chokolade smag. Det er denne kage jeg var for utålmodig ved, for der står i opskriften at den skal være på køl i minimum 2 timer efter færdiglavning, men gerne en hel dag. Jeg ventede selvfølgelig kun de to timer og der var den sletsletslet ikke fast nok endnu - så væbn dig med tålmodighed her og lav den i god tid, hvis det er en der skal bruges til gæster eller lignende.


Min mor siger forresten, at den smager mega godt med noget bærgøgl til (friske, marmelade eller hvadend man lige har ved hånden)!



'Rocky Road Bars' (s. 105) måtte jeg absolut også prøve og her var det, at ingrediensen 'melen' ikke var at finde i fremgangsmåden, men d'uh Malene, sagde Madmoderen, den skal jo puttes i med alt det andet tørre - så det gjorde jeg selvfølgelig og det virkede ganske fint.
Jeg valgte en større form - don't do that, Malene - og derfor blev mine noget fladere og kedeligere at se på.
Skumfiduserne på toppen, nåede jeg at fortryde til start - de virker umiddelbart lidt seje til efter at have været på køl, men hvis man nu tager dem ud i god tid, så er der intet problem. Eller, hvis man er utålmodig som mig, giver dem et par sekunder i mikroovnen - så bliver den også lidt smålun og smelter nærmest på tungen!




'New York Cheesecake' (s. 171) gik jeg efter fordi... ost. Seriøst, ost er sagen og cheesecake har jeg kun smagt 1 gang i mit lange (...) liv, så det besluttede jeg mig for at gøre noget ved! 

Den var voldsomt let at lave. Jeg var overrasket over, hvor hurtigt det gik og det eneste snøvlende ved opskriften er, at den er så læææænge om at blive klar.
Kagen skal have omkring 90 minutter i ovnen, derefter skal den stå og kukkelure i ovnen i 3 timer og så skal den liiiige 6-8 timer på køl (gerne en hel nat) og SÅ! Må man spise den (og jeg har lært af chokoladetærten, at kagerne skal have den tid og ro de beder om!). 

Den er dog hammer lækker og selvom jeg sprang frugtkompot over, så er jeg vild med et par friske jordbær til!
Jeg valgte forresten også at lave en 1,5 portion kiksebund, for at få mere sprødt knas til osten og det fungerede virkelig godt! 



Sidst men ikke mindst prøvede jeg mig frem med nogle 'Blueberry Muffins with Sugar Crumb Topping (s. 123). Det gjorde jeg faktisk mest for min mors skyld, men jeg havde ikke regnet med, at det ville blive min absolutte favorit! Opskriften er let og ligetil og resultatet er fantastisk! Jeg puttede knap så meget af det sugartopping på, fordi jeg ikke ville have det voldsomt sødt, og det fungerede faktisk rigtig fint!
Så udover at 
dejen blev til knap det dobbelte af hvad opskriften siger (jeg må have små muffins-forme), så synes jeg også, at de var en succes! 




Så efter at have prøvet et par opskrifter af, tør jeg godt at sige, at det er en virkelig lækker kogebog! Det er ikke sidste gang jeg har lavet noget derfra og jeg glæder mig virkelig til at prøve flere af! 

4 kommentarer:

  1. Hvor ser det alt sammen mega godt ud! :D jeg kan virkelig få alt til at mislykkes i et køkken, så jeg er stadig lidt skeptisk, men må helt sikkert kigge nærmere på 'American Pie' :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes i hvert fald, at det er til at håndtere - og så er opskrifterne hammer lækre! :-)

      Slet
  2. Du har da godt nok været igang med bagningen! :D

    Glæder mig til de der muffins næste gang vi ses ;) <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg har jo også nok tid! :P

      Hahaha, skal nok bage dem til dig en dag. ;) <3

      Slet