søndag den 21. februar 2016

'Vaniljens fødsel' - Philipa Day

"Hun var rodløs. 
Men hvordan skulle hun også finde sin plads ude i verden, når hun levede hele sit liv i den indre."




Titel: Vaniljens fødsel. Forfatter: Philipa Day. Udgivelsesår: 2015. Sidetal: 223. Forlag: Selvudgivet.

Bogen er et anmeldereksemplar fra forfatteren Philipa Day. 

Et kunstværk og mordet på dets skaber forvandler den problemfyldte Sif Sommer Dahls tiltrængte ferie i Mexico til en farefuld flugt med døden i form af fire morderiske kunsttyve i hælene. 
Tyve år tidligere, dybt inde i Sydamerikas jungle, bliver en mand fundet med et knivsår i maven og et altomfattende hukommelsestab. 
Da denne mystiske navnløse og Sifs veje skæbnekrydses, blomstrer magien og vækker sovende minder fra en uhyggelig fortid, der griber ind og ændrer begges liv for bestandigt. 


Da jeg først skimtede indholdsteksten, var jeg ikke helt overbevist. Den virker ummidelbart lidt overfladisk og derfor fik jeg ikke helt fornemmelsen af, hvad det egentligt var, bogen handlede om.
Der var dog et eller andet ved den der fangede mig og selvom jeg endnu ikke har regnet ud hvad det var, er jeg glad for, at jeg takkede ja og læste bogen alligevel. 

'Vaniljens fødsel' er utroligt spændende og allerede kort inde i bogen blev jeg overbevist om, at dette ville blive en hel særlig læseoplevelse. 

Vi følger hovedsageligt Sif, der ikke helt passer ind i lille kolde Danmark, men hvordan kan hun også det, når hun ikke ved hvor hun kommer fra, andet end at hendes forældre omkring hendes fødsel forsvandt i junglen og at hun først år efter, blev fundet hos et stamme-folk, der heller intet vidste?
For at finde sig selv og for at komme væk, tager hun ud på en enormt spændende, barsk og farlig rejse, hvor hun finder dele af sig selv, hun ikke vidste hun manglede og svar på spørgsmål, hun aldrig havde overvejet at stille.


Daniel, en uventet kærlighed som Sif finder på vejen, er en absolut skøn karakter. Han har nogle fejl og brister, men han er en rastløs sjæl, lige præcis som Sif er, og hans lys skinner simpelthen så tydeligt igennem historien og igennem vores hovedperson Sif.

Sif og Daniel kommer virkelig på en rejse uden lige og heldigvis for mig, tog de læseren med på den. Handlingen tog fuldstændigt over og jeg havde ingen anden mulighed, end at lade mig synke helt ind i historien og forsvinde i den.


"De var fredløse og jaget. 
Og nu var de ikke længere to, der rejste, men tre. 
Dem og døden. 
Et trist tredjehjul, 
der lagde en stor dæmper på stemningen."

Der gemmer sig en del dramatiske og skræmmende oplevelser i historien, oplevelser jeg heller ikke havde forventet eller overhovedet overvejet for den sags skyld, hvilket selvfølgelig gjorde historien endnu mere spændende og overraskende! 
Bogen fik mig faktisk flere gange til at tænke på Paulo Coelhos bog 'Alkymisten' - ikke fordi den mindede om den, eller helt præcist var som den, men fordi den også handler om at finde sin livsbane og om at finde sig selv på den mest eventyrlige, men også svære måde. 

'Vaniljens fødsel' er Days debutroman og en utrolig god en af slagsen, der bestemt kan anbefales.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar