torsdag den 18. februar 2016

'Mit hjerte og andre sorte huller' - Jasmine Warga

"Jeg ved ikke, om det gør ondt, 
om jeg i allersidste øjeblik bliver bange. 
Det eneste, jeg kan håbe er, at det er hurtigt overstået. 
At det er fredfyldt. 
At det er for altid."



Titel: Mit hjerte og andre sorte huller. Forfatter: Jasmine Warga. Udgivelsesår: 2015. Sidetal: 277. Forlag: Nyt Nordisk Forlag.

Dette er et anmeldereksemplar fra Nyt Nordisk Forlag

16-årige Aysel tænker meget på at dø.

Hendes far har begået en frygtelig forbrydelse, hele byen taler om. Folk hvisker om hende bag hendes ryg, og hun føler sig ikke godt tilpas i sin mors nye familie.

Det er derfor, Aysel har planer om at tage sit eget liv, og der er kun ét problem – hun ved ikke, om hun har modet til at gennemføre det alene.

I et forum på nettet, hvor man kan finde en selvmordsmakker, møder hun Roman, en teenagedreng, der også er meget langt nede – og hun og Roman beslutter at tage herfra sammen.

Roman har allerede sat datoen. Der er kun 24 dage til.


Denne bog var utroligt fangende og allerede fra side 1. var jeg komplet opslugt af historien.

Vi bliver stille og roligt introduceret for Aysel - vores deprimerede og småsarkastiske hovedperson - der står i en møg situation, har et møgarbejde, en møgfamilie, men faktisk ingen møgvenner, hvilket så er fordi hun slet ikke har nogen...
Aysels person er så velbeskrevet og hendes følelser var forståelige - hun var en rigtig fin karakter, der var virkelig let at relatere til og føle for.

Roman var på stik modsat af Aysel - han har ikke meldt sig ud af samfundet og hans familie er dejlig. Han er en populær fyr der egentligt har alt, men desværre også en tyngde lignende Aysels, at bære på. 
Han var dog et friskt pust (så friskt som et deprimerende pust nu kan være), i og med at han var Aysels modsætning. Deres nyfundne bånd var simpelt og på trods af situationen, var det også ret fint.

Med Roman og Aysel får Warga på sin vis også brudt det her tabu, med at alle der er deprimerede er en vis type (lidt ala Aysels rolle) - for det kan ikke altid ses på folk, når de har disse følelser og dét var endnu et point på tavlen fra mig af: depression er ikke så ligetil, folks.

"En depression er en tyngde, man ikke kan undslippe. Den hamrer ned over en, får selv de mindste ting, som at binde ens snørebånd eller tage en bid af et stykke ristet brød, til at føles som en tredive kilometer lang vandretur op ad bakke. En depression er en del af en; den sidder i ens knogler og løber i ens blod. Og er der én ting, jeg ved, så er det, at det er umuligt at slippe væk."

Warga har simpelthen behandlet emnet så fantastisk, at jeg allerede fra start havde en klar fornemmelse af, at hun selv havde været noget barskt igennem - noget jeg fik bekræftet af hendes efterord i bogen (nogle jeg normalt også skipper, men I just had to know for sure). 
Det er selvfølgelig ikke et krav, for at skrive bøger som denne, men det gør historien så meget mere ægte og dét kunne jeg virkelig godt lide ved 'Mit hjerte og andre sorte huller' - den føltes netop ægte. 

Det eneste jeg ikke helt er med på - hvilket forresten nok er en spoiler, så hvis du ikke har læst historien, så stop gerne her - er Aysels hurtige helbredelse/bedring... Det er som om, at der bogstavelig talt gik et lys op for hende og puf, så var al smerte væk og sådan fungerer depression altså desværre ikke. 
Det føltes urealistisk og måske lidt som om, at forfatteren så inderligt ønskede denne lykkelige slutning, at hun derfor gik imod alt hun havde skrevet indtil da...




Ingen kommentarer:

Send en kommentar