lørdag den 27. februar 2016

'Helbrederen' (Lysets kvinder #1) - Marie-Louise Rønning

"Eventyr har jo den fordel, at de altid ender godt."



Titel: Helbrederen (Lysets kvinder #1). Forfatter: Marie-Louise Rønning. Udgivelsesår: 2015. Sidetal: 311. Forlag: Egolebris.


Om dagen er Victoria Engelbrandt en ganske normal gymnasieelev i en nordsjællandsk provinsby, men når natten sænker sig over byen, er hun og hendes søstre på vagt. De er Lysets Kvinder og har viet deres liv til at beskytte menneskene mod de evigt indtrængende skabninger af Mørket. 
For Victoria har tilværelsen altid været ligetil, men i mødet med Matthew Rivers, et barn af Tusmørket, bliver hun tvunget til at indse, at der er meget, hun ikke ved - både om den overnaturlige verden, hun tilhører, og om sig selv.
Victoria har aldrig kendt sine forældre, og har altid fået at vide, at de begge var helt almindelige mennesker. Og det har hun selvfølgelig troet på, indtil den dag hun begynder at opdage, at hun besidder kræfter, hun ikke burde. Flyder der andet og mere end menneskeblod i hendes årer?
Matthew er en af de sidste af sin slags, og han er træt af at være på flugt, træt af sin flyvske eksistens. Det er først, da han møder Victoria, at hans dystre sind liver op - men kan han vinde hende over på sin side?
Er der håb for venskab - for ikke at tale om kærlighed - mellem en Kvinde af Lyset og et Tusmørkebarn?


Jeg har læst mange paranormale bøger og når jeg siger mange, så mener jeg virkelig mange! 
Rønning formår dog at skille sig ud fra mængden og hun har med 'Helbrederen' skabt noget helt særligt, som jeg i hvert fald ikke har oplevet lignende af før. 

Ofte i denne her genre møder vi kvinder der falder pladask for den mystiske og farlige person med det samme, eller også løber hun skrigende bort og gemmer sig til hun bliver forelsket. I denne bog er der dog ingen hemmeligheder - der bliver hverken danset om emnet, eller sat den helt store I-know-what-you-are scene op, men tværtimod lægger ingen skjul på, at hey - du er sgu en abnormalitet! Og dét var et fedt og friskt pust i  opleveren! 


Vi følger på skift Victoria og Matthew, hvilket altså virkelig er en facon jeg foretrækker - som jeg har nævnt i andre anmeldelser, så får man virkelig dækket mere ind og især i en bog som denne, hvor der bliver stillet spørgsmål ved så mange ting, fungerer det bare hammer godt!


De er begge nogle virkelig gode hovedpersoner og fungerer på så mange måder som hinandens modstykker, selvom grænserne efterhåndet bliver slørede og de begge må sætte spørgsmålstegn ved hvad de hidtil har lært og kendt til.
Derudover nød jeg virkelig også at se dem lære hinanden at kende, og dét at de begge endelig finder én de kan være helt ærlige overfor (udover deres "familier), selvom det er en længere proces for nogle, der egentligt burde være fjender.



""Der er ingen andre, der så meget som bemærker mig, om så jeg valsede nøgen rundt." 
Der var faktisk en tand for meget sandhed i den sætning, hvilket gjorde hele situationen så meget desto mere tragisk." 

Jeg elsker virkelig ideen med disse kvinder af lyset (can I be one? Pretty please?) og så elsker jeg, at Victorias "søstre" ikke bare er tre gamle og snerpede tanter, men tværtimod er nogle enestående, forstående og kick-ass kvinder. 


Denne bog er også overraskende humoristisk! Den er smækfyldt med alt det her paranormale, men Rønning har også sneget en vaskeægte teenager-agtig sarkasme ind over, der gjorde karaktererne så meget mere sjovere at følge, men også en del mere realistiske og jordnære.

'Helbrederen' er en virkelig god og virkelig solid start, på hvad jeg håber bliver en fantastisk serie - jeg ser i hvert fald frem til at læse mere!

2 kommentarer:

  1. Din beskrivelse af bogen tiltaler mig meget, så det kan være, det skal blive min debut udi den paranormale genre :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er da en fantastisk idé - tror også det ville være en fantastisk bog, til lige netop dét! :-)

      Slet