onsdag den 27. januar 2016

'The Wizard of Oz' (Oz #1) - L. Frank Baum

"How can you talk if you haven't got a brain?"
"I dont know, but some people 

without brains do an awful lot of talking." 


Titel: The Wizard of Oz (Oz #1). Forfatter: L. Frank Baum. Udgivelsesår: 2012 (originalt: 1900). Sidetal: 187. Forlag: Puffin Books.

Dorothy thinks she is lost forever when a terrifying tornado crashes through Kansas and whisks her and her dog, Toto, far away to the magical land of Oz. To get home Dorothy must follow the yellow brick road to Emerald City and find the wonderfully mysterious Wizard of Oz. Together with her companions the Tin Woodman, the Scarecrow and the Cowardly Lion whom she meets on the way, Dorothy embarks on a strange and enchanting adventure.


Jeg absolut elskede at se 'The Wizard of Oz' filmen (den fra '39, tror jeg det er) som barn og det er også derfra jeg kender Dorothys historie og uden tvivl den film, der gav mig lyst til at læse historien bag.

Det var dog ikke helt det samme indhold, i bogen og filmen (hvilket jeg selvfølgelig godt ved, at det ikke altid er), men hvor jeg troede det ville genere mig, gav det mig faktisk bare mere lyst til at læse videre, fordi det var et friskt pust i historien jeg kender (... også selvom bogen egentligt kom først). 


Det er tydeligvis en børnebog - den er letlæst, børnevenlig og fuld af sjove og finurlige citater og situationer og selvfølgelig action og voldsomme dilemmaer, så der er lidt til ethvert barn.
Bogen er dog også fyldt med noget for det lidt ældre publikum - den handler både om mod, om viden og om at føle. Om hvad der skal til, for at besidde de forskellige ting og om hvorfor det egentligt betyder noget alt sammen.


Det er en virkelig skøn bog, som jeg kun kan anbefale!
Jeg fandt for nyligt også ud af, at det kun er den første bog blandt mange, så mon ikke der skal læses videre på eventyret på et tidspunkt? Er der nogen af jer der har det og kan fortælle om det er det værd? 



“A heart is not judged by how much you love;
 but by how much you are loved by others” 

6 kommentarer:

  1. Har stadig denne til gode - glæder mig til at læse den en dag :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan du også roligt gøre - den er så fin. :-)

      Slet
  2. Jeg kunne virkelig også godt lide The Wizard of Oz, men har endnu ikke fået læst videre på eventyret :) men det skal jeg helt sikkert også en dag!
    Og sikke en fin udgave du har :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - Puffin-udgaven er nemlig så fin og jeg ærgrer mig over, at de følgende bøger ikke er i samme udgave. <3

      Slet
  3. Den er simpelthen så fin! Og jeg elsker de citater, du har udvalgt :)

    SvarSlet