lørdag den 30. januar 2016

'Once Upon a Time: Red's Untold Tale' - Wendy Toliver

"Someday, 
I'm going too leave this stupid village, 
I'll be adventurous, like my mother was."



Titel: Once Upon a Time: Red's Untold Tale. Forfatter: Wendy Toliver. Udgivelsesår: 2015. Sidetal: 416. Forlag: Kingswell Teen.

It’s Wolfstime, the foreboding period around each full moon when villagers must protect their homes and families against the giant, ferocious wolves that roam the forest. On the day Red turned thirteen, Granny gave her a special red cloak upon which a spell had been cast to protect Red from wolves.

Red is now sixteen and is desperately trying to fit in among her peers, save Granny’s failing bakery business, and, of course, protect herself from wolves. Her crush on Peter and her determination not to let the mean girls sabotage her blossoming romance cause Red to make some questionable choices.

Will these choices let the wolves in? Will Red pick the right battle? Will her skills be strong enough to keep her alive?



Som stor fan af serien 'Once Upon a Time', var det nærmest et absolut must at læse denne bog, der skulle forestille sig at være en slags baghistorie om karakteren 'Ruby' og derfor jo også en slags genfortælling af 'Rødhætte'. 
Jeg ventede spændt på bogen og var absolut forelsket da jeg så dens smukke ydre med de fine detaljer og flotte sorte sider. 
Historien var dog desværre ingen succes i mine øjne og selvom bogen var let og hurtigt læst, er det en jeg nu knap husker og som intet indtryk har gjort på mig overhovedet.

Det starter egentligt godt ud - vi bliver præsenteret for omgivelserne, for Red og Granny og nogle af de nærmeste personer. Red virker meget autentisk med karakteren fra serien - lettere flabet, spøjs og rigtig teenage-agtig. Der er da bestemt også et par hyggelige scener, hvor jeg kunne mærke det trække på smilebåndet om det så var over en sjov kommentar, en sød situation eller en kærlig bemærkning.
Hele ideen med Wolfstime (ulvetid), hvor underlige lyde kan høres, skræmmende ting bliver fundet og uforklarlige ting sker, virker også meget interessant - udførelsen er bare skuffende...



"Like earlier that morning, the air grew colder, lending it a certain bite. 
My heart hammered - and not merely with exertion - when the paw prints led me to the hill behind the blacksmith's shop..."

Selve historien er utroligt langtrukken og det er som om, at vi hele tiden venter på noget, der faktisk aldrig sker. Det er for mig tydeligt at Toliver, i forsøget på at gøre historien nervepirrende og interessant, mistede tråden undervejs og i stedet skabte en langsommelig og kedelig fortælling. 


De sidste 20 sider var der til gengæld så meget fart på, at jeg knap nok kunne følge med. Pludselig skete alt det, jeg havde siddet og ventet på og det føltes nærmest som om, at forfatteren var løbet tør for tid og plads (eller måske var hun bare - ligesom jeg - blevet træt af historien).
I hvert fald føltes afslutningen forhastet og slutningen ender med at skabe mere forvirring og flere spørgsmål, end hvad burde være acceptabelt. 


Alt i alt ikke den mest positive læseoplevelse, men fordi den handlede om Ruby (Red) og fordi hun var sassy as f, rammer vi alligevel de to stjerner og så håber jeg, at der kommer en fortsættelse hvor læseren kan få nogle svar. 



"You'd better get baking. And this time, try not to set the whole damn house on fire." 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar