torsdag den 21. januar 2016

'Miss Peregrine's Home for Peculiar Children: The Graphic Novel' - Ransom Riggs

"I wanted to act like I didn't care about the last words, but I did."



Titel: Miss Peregrine's Home for Peculiar Children: The Graphic Novel. Forfatter: Ransom Riggs. Illustrator: Cassandra Jean. Udgivelsesår: 2013 (originalt: 2011). Sidetal: 272. Forlag: Headline.

As our story opens, a horrific family tragedy sets sixteen-year-old Jacob journeying to a remote island off the coast of Wales, where he discovers the crumbling ruins of Miss Peregrine's Home for Peculiar Children. As Jacob explores its abandoned bedrooms and hallways, it becomes clear that the children were more than just peculiar. They may have been dangerous. They may have been quarantined on a deserted island for good reason. And somehow-impossible though it seems-they may still be alive.


Jeg læste den første bog omkring Peregrines sælsomme børn i foråret sidste år (læs anmeldelsen her) og på trods af, at jeg havde forventet noget helt andet, så var jeg godt underholdt af historien. 
Så selvfølgelig måtte jeg også læse tegneserien (graphic novellen lyder spøjst og jeg har stadig ikke helt fundet ud af, hvad jeg ellers skal kalde det), da jeg opdagede den.

"I told Emma about my grandfather. 
About his murder. 
About the Monster."

Selve tegningerne synes jeg virkelig bidrog fantastisk til historien - de er lige tilpas skumle (nogle af dem en anelse for meget, men jeg er også lidt sart) og jeg elsker hvordan illustratoren har skiftet mellem sort/hvid og farver igennem historien, alt efter hvilken stemning der er. 
Det gjorde bestemt synsoplevelsen til en fornøjelse og mine øjne kørte over siderne igen og igen, for at nærstudere de små detaljer.

Rent historiemæssigt er det jo selvfølgelig meget afkortet i tegneserien (that is sort of the point), men det var desværre også så afkortet, at det føltes lidt fladt ind i mellem og jeg er også overbevist om, at havde jeg ikke læst romanen i forvejen, så havde jeg været på bar bund - derfor vil jeg også anbefale, at man læser bogen før graphic-novellen.

Så vurderringsmæssigt havde jeg nogenlunde samme oplevelse med tegneserien, som jeg havde med romanen - dog af forskellige årsager.
Jeg er dog ret glad for at have læst begge to, da de på en eller anden måde bidrog til hinanden og jeg har nu en nogenlunde fuldendt oplevelse i mit hoved (hvis det da på nogen måde giver mening for nogen).


"I used to dream about escaping my ordinary life,
but my life was never ordinary. I had simply failed
to notice how extraordinary it was."

2 kommentarer:

  1. Lyder som en fin bog, tegneserie :-)
    Jeg har selv overvejet at kaste mig ud i bøger sammen med min mor, så hun skriver og jeg tegner/maler til.
    Ønsker dig en dejlig weekend, måske med lidt hygge læsning :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hold da op, det lyder da meget spændende! :)
      Mange tak og i lige måde! :-)

      Slet