lørdag den 10. oktober 2015

'Dumplin'' - Julie Murphy

"I know that fat girls are supposed to be allergic to pools or whatever, but I love swimming. I mean, I’m not stupid. I know people stare, but they can’t blame me for wanting to cool off. And why should it even matter? What about having huge, bumpy thighs means that I need to apologize?"



Titel: Dumplin'. Forfatter: Julie Murphy. Udgivelsesår: 2015. Sidetal: 384. Forlag: Balzar + Bray. 

Self-proclaimed fat girl Willowdean Dickson (dubbed “Dumplin’” by her former beauty queen mom) has always been at home in her own skin. Her thoughts on having the ultimate bikini body? Put a bikini on your body. With her all-American beauty best friend, Ellen, by her side, things have always worked…until Will takes a job at Harpy’s, the local fast-food joint. There she meets Private School Bo, a hot former jock. Will isn’t surprised to find herself attracted to Bo. But she is surprised when he seems to like her back.

Instead of finding new heights of self-assurance in her relationship with Bo, Will starts to doubt herself. So she sets out to take back her confidence by doing the most horrifying thing she can imagine: entering the Miss Clover City beauty pageant—along with several other unlikely candidates—to show the world that she deserves to be up there as much as any twiggy girl does. Along the way, she’ll shock the hell out of Clover City—and maybe herself most of all.


Jeg anede intet om 'Dumplin'', da jeg modtog bogen - hvis du har set min Owlcrate Unoboxing vlog, så så du også mit meget blanke ansigtsudtryk, da jeg fandt bogen frem fra kassen. 
Det var en bog, jeg ikke vidste eksisterede. En bog jeg måske synes lød interessant, men som jeg nok aldrig selv havde anskaffet mig. Det er det utrolige ved det hele, for på trods af alt det, så var det en bog jeg nød fuldt ud og en bog, som med sin simpelthed gjorde stort indtryk på mig. 

Vi følger Willowdean der ikke er som alle andre - hun er lidt større, men det har hun altid haft det okay med. Eller det havde hun i hvert fald, indtil hun forelsker sig og pludselig går hendes størrelse hende på. Det er dog ikke hendes størrelse hun ærgrer sig mest over - det er det faktum, at hun lige pludselig føler sig utilpas i sin egen krop og utilstrækkelig. 

Og det er det, denne bog handler om - at elske og acceptere sig selv, og det er også en bog der på mange måder går ind og siger "Hey, du er fandme ok som du er - uanset hvordan du er" og det kunne jeg virkelig godt lide. 

Kærligheden mellem Will og Bo er ikke direkte kedelig, men det var lidt utydeligt, hvad den egentligt skulle til for.
Jeg tror, at Murphy ønskede at den skulle feje benene væk under læseren, samtidig med at den skulle bruges til, at understrege Willowdeans usikkerhed på sig selv. Dog følte jeg at forsøget på at nå begge dele, endte med at gøre den en smule ligegyldig. Misforstå mig ikke - den var sød og sådan, men oftest var den der bare... 


Will er ellers en rigtig skøn hovedperson at følge - hun er sprængfyldt med følelser, som jeg synes blev præsenteret godt for læseren og det derfor ikke var svært at følge Will i sine reaktioner og sin væremåde, men også humoren og den drive hun har.
Jeg fandt den jo også som sagt i min 'Leading Ladies' Owlcrate boks - og den hørte totalt hjemme der, med den boks-titel! 
Det var en virkelig hyggelig læseoplevelse og jeg sad virkelig med en kæmpe "Yes" følelse i kroppen, igennem det meste af bogen.
Og så sidder jeg også tilbage med en umættelig lyst til at høre Dolly Parton, som på sin egen måde også spiller en stor rolle i bogen og Willowdeans liv. 

“I think maybe it’s the things we don’t want to talk about that are the things people most want to hear.” 



2 kommentarer:

  1. Jeg har set bogen flyde omkring så mange steder, og jeg har været meget i tvivl om, hvad det egentligt var for en størrelse. Men hvor lyder den bare fin, power-agtig og som en helt fantastisk ja-hat!

    SvarSlet
    Svar
    1. Den var meget fin og ja-hat-agtig er faktisk en meget god beskrivelse af den!

      Slet