onsdag den 16. september 2015

'Wonder' - R.J. Palacio

"Nu hvor jeg ser tilbage på det, ved jeg ikke, hvorfor det havde stresset mig så meget hele tiden. Spøjst, hvordan ting, man bekymrer sig vildt meget over, viser sig at være ingenting." 



Titel: Wonder. Forfatter: R.J. Palacio. Udgivelsesår: 2015 (originalt: 2012). Sidetal: 360. Forlag: Alvilda. 

Dette er et anmeldereksemplar fra Alvilda.

"Jeg vil ikke prøve at beskrive, hvordan jeg ser ud. Hvad du end tror, så er det sikkert meget værre."

August “Auggie” Pullman blev født med et deformt ansigt, der har forhindret ham i at gå i skole. Indtil nu … Snart skal han begynde i en helt almindelig 5. klasse.

Det er aldrig nemt at være “den nye”. Især ikke, når man ser ud som Auggie. Men indeni er han som alle andre. Eller som han selv siger: "Den eneste grund til, at jeg ikke er helt normal, er, at folk ikke ser mig sådan."


Jeg vidste ikke meget om 'Wonder', da jeg valgte at læse den. Ikke andet end at den blev rost til skyerne og at den handlede om Auggie, der på en eller anden måde, ikke var helt som de andre. 

Historien om Auggie er vanvittigt rørende og utroligt fin og jeg nød virkelig at læse den.
Ikke fordi at sådanne historier normalt skal nydes - det er jo trods alt en historie om en stakkels dreng, hvis ansigt er så vanskabt, at han skræmmer livet af både unge og ældre. 

Dog er denne bog så smækfyldt med kærlighed, at jeg sad med et skævt smil på læben, igennem det meste af bogen.

Auggie er, på trods af sine kun 10 år, en utroligt overskuds-fyldt dreng. Han har så mange kvaler, men han holder sig kørende, holder sig stærk og holder sig positiv stort set hele vejen igennem bogen.
Dette havde dog ikke kunnet lade sig gøre, uden den enorme og massive støtte han får af sine forældre. To voksne mennesker, der på trods af de barske oplevelser, ikke har andet end kærlighed at give videre. 

De er de mest accepterende og fantastiske forældre - lige så overskudsagtige som Auggie og det er virkelig noget der bør fremhæves - for Auggie og hans personlighed, er jo formet af disse to mennesker. 


“Jeg tror, at den eneste i hele verden, der er klar over, hvor normal jeg er, er mig selv.”

Bogen har skiftende synsvinkler. Vi ser hovedsageligt det hele fra Auggies vinkel, men derudover også fra hans venners, hans søsters og endda også hendes venners synspunkt.
Jeg var lidt skeptisk, da det først gik op for mig, at det var sådan det var, men det fungerede virkelig godt. Vi så nemlig ikke kun, hvad den søde Auggie så - nej også det, de omkring ham så.
Det gjorde på en eller anden måde bogen mere ægte og mere gennemtrængende. Så meget mere enestående.


Der hersker ingen tvivl om, at 'Wonder' er en virkelig god bog - en bog, som alle bør læse, fordi den er virkelig læseværdig og utroligt smuk. 

“Den eneste grund til, at jeg ikke er helt normal, er at folk ikke ser mig sådan.”

2 kommentarer:

  1. Så fine billeder – og bogen lyder bare så skøn.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er også virkelig fin! Og mange tak! :)

      Slet