lørdag den 5. september 2015

'The Sleeper and the Spindle' af Neil Gaiman

"She would have children. Perhaps she would die in childbirth, perhaps she would die as an old woman, or in battle. But the path to her death, heartbeat by heartbeat, would be inevitable." 




Titel: The Sleeper and the Spindle. Forfatter: Neil Gaiman. Udgivelsesår: 2014. Sidetal: 72. Forlag: Bloomsbury Publishing. 

On the eve of her wedding, a young queen sets out to rescue a princess from an enchantment. She casts aside her fine wedding clothes, takes her chain mail and her sword and follows her brave dwarf retainers into the tunnels under the mountain towards the sleeping kingdom. This queen will decide her own future – and the princess who needs rescuing is not quite what she seems. Twisting together the familiar and the new, this perfectly delicious, captivating and darkly funny tale shows its creators at the peak of their talents.




'The Sleeper and the Spindle' er en virkelig fin nyfortælling af nogle af de eventyr vi allerede kender så godt. Den er tydeligvis inspireret lidt af 'Snehvide' og 'Tornerose', og så selvfølgelig krydret lidt med Gaimans magiske skriblerier og Riddells fantastiske illustrationer.

Jeg var ikke nær så tryllebundet, som jeg egentligt havde forventet, omend jeg var meget underholdt.
Jeg kunne måske godt have tænkt mig, at bogen havde været lidt længere og tingene mere uddybede.
Andet end hvad jeg kendte til eventyrene i forvejen, følte jeg nemlig ikke, at jeg lærte karaktererne meget mere at kende.


Jeg er dog ikke i tvivl om, at det er en bog jeg vil vende tilbage til engang - den er hyggelig nok og hvis man trænger til en hurtig dosis eventyr, så er den jo virkelig oplagt! 



"She was one of those forest witched, driven to the margins a thousand years ago, and a bad lot. She cursed the babe at birth, such that when the girl was eighteen she would prick her finger and sleep forever."

2 kommentarer:

  1. Sikke en flot foto location! :D
    Ærgerligt, at bogen ikke levede helt op til dine forventninger. Jeg har nok også lidt for høje forventninger til den, men glæder mig til at få den læst engang :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er også god, så du kan roligt beholde forventningerne og se frem til den. :)

      Slet