tirsdag den 11. august 2015

'The Scorch Trials' (Maze Runner #2) - James Dashner

“He turned to look just in time to see the rain start falling out as if the storm had finally decided to weep with shame for what it had done to them.” 



Titel: The Scorch Trials (Maze Runner #2). Forfatter: James Dashner. Udgivelsesår: 2011 (originalt 2010). Sidetal: 359. Forlag: Chicken House, 

Thomas was sure that escape from the Maze meant he would get his life back. But no one knew what sort of life they were going back to. The earth is a wasteland with people driven mad by an infection known as the Flare. Instead of freedom, Thomas must face another trial. He must cross the Scorch to once again save himself and his friends.


“Phase Two. The Scorch Trials.” 

Denne bog var en absolut fantastisk overraskelse! Jeg har hørt så meget skidt om fortsættelsen, men jeg må ærlig talt indrømme, at jeg langt bedre kunne lide denne, end den første bog. 

Bogen starter selvfølgelig mere lige på end etteren og det sparer læseren for en masse introduktioner, da vi jo allerede kender de fleste af historiens karakterer. Det var det første, der gjorde bogen bedre for mig - hvor 'The Maze Runner' virkede så sløv i starten, kunne 'The Scorch Trials' bare give den gas fra side et.
Og der er virkelig nonstop action fra start til slut! Jeg havde det ekstremt svært ved at ligge bogen fra mig og historien kørte i mit hoved, når ikke jeg læste i den - endda også efter afslutningen af bogen. 

Thomas og hans venner (og læseren) bliver udsat for så mange ting og deres følelser sad ude på tøjet - lige akkurat som mine egne gjorde! 
Der var den ene overraskelse efter den anden og så snart jeg troede, at jeg nu havde en idé om hvad det var der skete, eller hvad det var der skulle ske, tog bogen en ny, vild og uventet drejning. 

Denne bog handler, som etteren selvfølgelig også gjorde, udelukkende om overlevelse. Her er der bare ingen sikkerhedszone og handlingen går, bogstaveligt talt, helt amok! 
Det var det vildeste adrenalinsus, at læse 'The Scorch Trials' og jeg bliver stadig helt forpustet, når jeg tænker på bogen. 

Det var også vildt interessant at se hvad der sker med bogens karakterer. De bliver jo gang på gang udsat for noget uforklarligt, noget voldsomt og noget chokerende og derfor kan de, på grund af al den stress de oplever, ikke undgå at udvikle sig i helt andre baner, end de egentligt ville have gjort. 
Overlevelsesinstinktet sætter uden tvivl ind ved dem alle, spørgsmålet er bare, hvad det gør ved de forskellige? 

En absolut fantastisk og spændende fortsættelse og jeg kan stadig ikke helt forstå, at det er den samme Dashner, der både har skrevet 'The Maze Runner' og 'The Scorch Trials'. 

“When they’d settled into bed last night, everything had seemed good and safe. Yeah, maybe this was worse, to have that suddenly taken away.” 

2 kommentarer:

  1. Jeg læste den fir et par dage siden, og jeg åd den! På grund af børn og diverse andre forpligter, tog det ca to dage at få den afsluttet dog.
    Jeg må sige at jeg godt kunne lide den første. Den var for mig en god start på en rigtig god fortælling - voldsomt skræmmende ja, men fantastisk medrivende ikke desto mindre. Toeren bragte så tingene en smule mere i perspektiv, altså, ved at får en direkte forklaring på hvordan verden ser ud i historien og grunden til deres prøvelser.
    Jeg har bestilt treeren og skal hente den i dag. Jeg glæder mig til at få The death cure mellem fingrene 😊

    SvarSlet
    Svar
    1. 'The Death Cure' har netop mere mulighed for at bringe ting i perspektiv - ikke kun fordi de nu er 'udenfor' i verden, men også fordi al introduktionen og lignende i 'The Maze Runner' allerede er gennemgået.

      Jeg er spændt på at høre, hvad du synes om 'The Death Cure' - desværre var den ingen succes i mine øjne, men jeg vil meget gerne høre din mening! :)

      Slet