mandag den 8. juni 2015

'Messenger' (The Giver Quartet #3) - Lois Lowry

“It was an illusion. It was a tangled knot of fears and deceits and dark struggles for power that had disguised itself and almost destroyed everything. Now it was unfolding, like a flower coming into bloom, radiant with possibility.” 



Titel: Messenger (The Giver Quartet #3). Forfatter: Lois Lowry. Udgivelsesår: 2012 (originalt: 2004). Sidetal: 187. Forlag: Houghton Mifflin.

Matty has lived in Village and flourished under the guidance of Seer, a blind man known for his special sight. Village once welcomed newcomers, but something sinister has seeped into Village and the people have voted to close it to outsiders. Matty has been invaluable as a messenger. Now he must risk everything to make one last journey through the treacherous forest with his only weapon, a power he unexpectedly discovers within himself.


Matty stiftede vi bekendtskab med allerede i 'Gathering Blue' og nu følger vi den lille dreng - der egentligt ikke er så lille mere. Han er sådan en herlig, livsglad og nysgerrig ung mand. Han er virkelig et friskt pust og selv om han nogle gange siger eller gør dumme ting, så har han mod på livet og han er simpelthen en gave til folket. 

I 'Messenger' får forfatteren sammenflettet historierne fra de to forrige bøger i kvartetten og det var rart, at få svar og information omkring de personer, jeg knyttede bånd til tidligere. Vi finder ud af, hvordan det nogenlunde står til i de andre samfund og bøgernes skiftende vikler giver pludselig mening.

Denne gang handler bogen måske ikke så meget om de 'perfekte' samfund, men mere om farlige fristelser og manglende forståelse for, at den lette vej til et ønske, ikke altid er den rigtige. Den handler om hvordan forandringer i mennesket, påvirker omgivelserne og om sammenhold på kryds og tværs.

Jeg var virkelig fanget fra start til slut og 'Messenger' var en af de bøger, hvor hele verdenen så helt anderledes ud - omend bare for en stund - da jeg lagde bogen fra mig. 
Slutningen blæste mig om kuld og jeg måtte virkelig bide mig i kinden, for ikke at bryde fuldstændig sammen midt på min arbejdsplads.
Denne bog er min absolutte yndlingsbog i kvartetten. Den er så absolut vidunderligt smuk og jeg sad med kuldegysninger hele vejen igennem og sluttede læseoplevelsen af med våde kinder. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar