torsdag den 25. juni 2015

'Jernprøven' (Magisterium #1) - Holly Black & Cassandra Clare

"Børnene klappede. Call så sig om. Alles øjne strålede. Og han vidste, at han trods sin modstand så ligesådan ud.



Titel: Jernprøven (Magisterium #1). Forfatter: Holly Black & Cassandra Clare. Udgivelsesår: 2015. Sidetal: 313. Forlag: Alvilda. 

Dette er et anmeldereksemplar fra Alvilda.

De fleste drømmer om at bestå jernprøven og få adgang til Magisterium. Ikke Callum Hunt. Han ønsker brændende at dumpe. Hele sit liv har hans far fortalt ham skrækindjagende historier om fristelserne og farerne ved magi. Og Callum er sikker på, at hvis han består prøven, vil det være ude med ham.

Så han gør sit værste. Og består med bravour.

Da han endelig ankommer til Magisterium, er det ikke ligefrem den dødsfælde, han forventede. Han skal oven i købet studere under den legendariske mester Rufus sammen med de to jævnaldrende Aaron og Tamara. Nu begynder en rejse, der fører dem ind i en hidtil skjult verden. Hurtigt afsløres det, hvor lidt Callum kender til sin egen og familiens fortid – og hvor meget, der er på spil for ham i fremtiden …



Callum, vores hovedkarakter, hader magi og han vil slet ikke være en del af dette Magisterium. Derfor gav han også udtryk for en hel del skepsis og sarkasme i forhold til det hele og jeg elskede hans attitude. Han stillede spørgsmål ved alt der havde noget at gøre med denne magiskole og derfor gjorde jeg som læser det samme. Det var fedt at være en del af hele opdagelsesrejsen (det kan man vel godt kalde det?), hvor vi skulle finde ud af hvorvidt det her sted, egentligt er så farligt og forfærdeligt eller om vi har taget fejl. 
Call har et handikap - hans ben er blevet skadet da han var barn og han humper derfor. Jeg kan godt lide hele ideen med en hovedperson der ikke er perfekt og at se personen klare sig på trods af sit problem. 

Starten var lidt langsom, fordi hele universet skulle bygges op og læseren skulle sættes ind i de forskellige ting magien og magisteriummet indeholder og står for - det var dog, på trods af langsommeligheden, ret interessant at sætte sig ind i. 
De sidste 50 sider og slutningen efterlod mig derimod med en tabt kæbe og øjne der nærmest var ved at rulle ud af hovedet på mig, fordi jeg kørte dem over siderne så hurtigt jeg kunne. Hvor det var tydeligt, at bogen er en stor introduktion til universet, var det også tydeligt at slutningen byggede op til en ny og spændende fortsættelse!

Jeg kan virkelig godt lide begge forfattere og derfor var jeg selvfølgelig virkelig spændt på, at læse hvad de to havde skabt sammen og jeg var positivt overrasket over, hvor godt Black og Clare har gjort det. Faktisk er det så gennemført, at jeg ikke kunne regne ud hvem der havde skrevet hvad! Deres skrivestile passede ganske enkelt bare fantastisk sammen og bogen var en fornøjelse at læse. 

Derudover vil jeg lige nævne, at jeg var i totalt chok da jeg modtog denne bog. Den har en virkelig flot forside, ryggen er enormt pæn og ved hvert kapitelstart er der nogle små fine illustrationer. Evigt fin bog, både udenpå og indeni! 

Mange har dog kaldt denne bog for et 'ripoff' af Harry Potter og det er jeg ganske enkelt bare ikke enig i. 
Ja, den havde nogle af de elementer, som Harry Potter serien også har, men det ville andre bøger inde for samme genre og målgruppe også have. Om de to dejlige damer har søgt inspiration hos Rowling skal jeg ikke kunne sige, men at kalde den et totalt ripoff? I just really don't see it... 

4 kommentarer:

  1. ÅH, hvor er jeg dog glad for at du ikke mener den er et ripoff... Nu kan jeg glæde mig til at læse den med ro i sindet! :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha, jaa! Så må vi se, om du har den samme holdning som jeg, eller om du ser noget jeg ikke så! :D

      Slet
  2. Haha, jeg er så én af dem der mener at bogen er et KÆMPE ripoff. Den var ikke dårlig, jeg kunne faktisk godt lide bogen, men ALT skreg bare Harry Potter for mig, ikke kun på grund af universet, men fordi der var så mange ligheder i personernes karaktertræk og fælles tilknytning, deres reaktioner på begivenheder etc. :S Så selvom jeg egentlig var glad for den, trak det alligevel ned til 3 stjerner. Jeg er dog spændt på 2eren, og giver den en chance mere for at skille sig lidt ud og blive mere sig selv, nu hvor det grundlæggende er på plads. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan godt se, hvorfor bogen trækker ned for dig, hvis du har den stærke følelse af et ripoff.
      Det havde jeg heldigvis ikke og ser også frem til at læse toeren - selvfølgelig bare af andre årsager end dig. :p

      Slet