lørdag den 6. juni 2015

'Gathering Blue' (The Giver Quartet #2) - Lois Lowry

“She felt a small shudder of fear. Fear was always a part of life for the people. Because of fear, they made shelter and found food and grew things. For the same reason, weapons were stored, waiting. There was fear of cold, of sickness and hunger. There was fear of beasts.” 



Titel: Gathering Blue (The Giver Quartet #2). Forfatter: Lois Lowry. Udgivelsesår: 2012 (originalt: 2000). Sidetal: 241. Forlag: Houghton Mifflin.

A society ruled by savagery and deceit that shuns and discards the weak. Left orphaned and physically flawed, young Kira faces a frightening, uncertain future. Blessed with an almost magical talent that keeps her alive, she struggles with ever broadening responsibilities in her quest for truth, discovering things that will change her life forever.


Det var lidt svært for mig, at komme igang med 'Gathering Blue', da jeg havde forventet en direkte fortsættelse fra 'The Giver', hvilket det jo så tydeligvis ikke var. 

Det er dog en bog i samme stil - et samfund stillet op, som 'de kloge hoveder' mener er bedst, men som alligevel har sine fejl og mangler. 

Hvor samfundet i 'The Giver' bestræbte sig på, at alle var ligemænd - alle var lige meget værd, ingen uundværlige, er samfundet i 'Gathering Blue' en del barskere og i stedet for at fokusere på netop ligestilling og respekt, der kører samfundet i denne bog på frygt. Der er stor statusforskel på menneskerne og vores hovedperson er en af de få, der rent faktisk sætter spørgsmålstegn ved det hele. 

Jeg kunne virkelig godt lide historien om Kira og det var virkelig spændende og nærmest livsbekræftende, at følge hende i hendes kamp mod et bedre liv for sig selv.
Jeg kunne virkelig godt lide hendes drive og hun er en meget stærk og klog hovedperson - typen man ser op til og en man som læser hepper på.

Jeg fandt, desværre, fortsættelsen meget langsommelig og en smule forudsigelig. Historien er uden tvivl smuk, men i mine øjne, nåede den aldrig det højdepunkt som 'The Giver' gjorde.

Lowry har dog uden tvivl skrevet endnu en tankevækkende bog, der på sin egen måde er virkelig fantastisk at læse og måske havde jeg også været mere fanget, hvis ikke jeg havde forventet mere omkring Jonas. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar