tirsdag den 23. juni 2015

'Blood of My Blood' (I Hunt Killers #3) - Barry Lyga

"Men ikke engang Connies naturlige, medfødte optimisme kunne få den frygt, hun var begyndt at nære for Jazz' liv, til at forsvinde."



Titel: 'Blood of My Blood' (I Hunt Killers #3). Forfatter: Barry Lyga. Udgivelsesår: 2015 (originalt: 2014). Sidetal: 416. Forlag: Høst & Søn.

Dette er et anmeldereksemplar fra Høst & Søn.

Jazz er i New York, hvor han prøver at finde og standse Billy Dent. Men han krydser en grænse, som han altid har frygtet, men aldrig har krydset før, og nu tænker hele nationen: "Som far, så søn? Hvem er det rigtige monster?" Fra New York til Lobo's Nod er jagten igang, men denne gang er Jazz byttet, mens Billy Dent lurer i skyggerne. Og bag ved Billy lurer noget værre, noget langt værre: Kragekongen...



Den første bog i serien var ret god, toeren var vildt god og treeren? Den var fantastisk! 


Barry Lyga fortsætter sin nervepirrende skrivestil og historie på bedste vis og jeg var endnu engang komplet fanget af hans skriveri. Hvis ikke jeg læste i bogen, så tænkte jeg på bogen og jeg drømte endda om den (hvilket ikke nødvendigvis var en behagelig oplevelse!).
Afslutningen på trilogien var fantastisk udført, spændingen var høj og plottwistet utroligt chokerende. Jeg havde for en gangs skyld IKKE set den slutning komme, hvilket kun giver bogen endnu flere points.

Jaspers rolle er absolut imponerende. Den knægt går igennem så meget og han klarer det hele ualmindeligt godt - og alligevel virker han ikke på et eneste tidspunkt utroværdig eller overdrevet. I denne bog krydser han dog en skræmmende grænse og selvom Billy er myrekryb-skaberen #1, så var Jasper altså også en smule småskummel i denne bog.

Connie kunne jeg bedre holde ud i denne bog. Hun virkede langt mere menneskelig, end den kost hun opførte sig som i toeren. Howie er sit samme gamle jeg og jeg tror seriøst, at han skal kåres som Lobo's Nod bedste ven eller noget, med alt det han gør, for blå mærker som betaling!

De tre venner er virkelig nået ufatteligt langt fra den første bog og så til nu og jeg er faktisk imponeret over, at Lyga har formået at snige så meget udvikling ind, ved siden af alt det andet der foregår i bøgerne. Der mangler virkelig ikke noget der!


'Blood of My Blood' var en virkelig god afslutning på trilogien, men jeg har alligevel haft svært ved at slippe historien om Jasper Dent. 
Derfor har jeg også læst nogle af de små noveller der hører til - de er ikke på vanvittigt mange sider, men det har været både sjovt og interessant at læse lidt mere om Jazz, Connie & Howie uden så meget mord involveret (jeg ville have skrevet 'blod' i stedet for mord, but Howie you'know) og de kan i hvert fald anbefales! 

Forresten: til jer der har læst lidt om Jasper Dent - er jeg den eneste der synes Lyga er en tand for god, altså skræmmende god, til at leve sig ind i seriemorderrollen??? Jeg ved at, jeg har nævnt det i de andre anmeldelser af serien, men damn! 

2 kommentarer:

  1. Jeg synes at noget af det Lyga gør så fremragende, netop er at sætte sig ind i hovedet på sine mordere, og især Billy. Jeg færdiggjorde min egen anmeldelse af denne her forleden, og har faktisk også kommenteret på det, for i mine øjne gør Lyga det samme som fx Chris Carter også gør: Han sætter sig i morderens sted og selvom alle normale mennesker godt kan blive enige om at Billy Dent jo er rablende kuk-kuk og burde spærres inde i en meget lille celle, så giver han alligevel mening. De tanker og de holdninger han har - hvor forskruede de end er - fremstilles på en måde, så man faktisk sidder og tænker "Ja, det giver jo meget god mening for beboerne i Tosseland."

    Fantastisk arbejde - Og fantastisk serie!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes bestemt også, at det er en af Lygas gode kvaliteter og noget af det der gør serien så spændende og fangende.
      Dog som en der ikke læser krimi-ish bøger ofte, så kommer det altid bag på mig, hvor skræmmende tankegangene hos rollerne er og hvor uhyggeligt detaljeret forfatteren beskriver det hele. :p

      Bestemt en fantastisk serie - Lyga har gjort det virkelig godt! :)

      Slet