tirsdag den 12. maj 2015

'Peter Pan' af J.M. Barrie

 “Forget them, Wendy. Forget them all. Come with me where you'll never, never have to worry about grown up things again."


Titel: Peter Pan. Forfatter: J.M. Barrie. Udgivelsesår: 2010 (originalt: 1902). Sidetal: 207. Forlag: Puffin Books.

One starry night, Peter Pan and Tinker Bell lead the three Darling children over the rooftops of London and away to Neverland - the island where lost boys play, mermaids splash and fairies make mischief. 
But a villainous-looking gang of pirates lurk in the docks, led by the terrifying Captain James Hook. 
Magic and excitement are in the air, but if Captain Hook has his way, before long, someone will be walking the plank and swimming with the crocodiles..



Jeg har set mange film om drengen Peter, der ikke ville være voksen og jeg har altid elsket hver og en af dem. Jeg har holdt meget af historien og jeg har endda foreviget den på min krop, i form af en tatovering, men jeg har aldrig læst den - ikke før nu i hvert fald.

Det var derfor med en lidt nervøs følelse, at jeg lukkede denne bog op - hvad nu hvis, den ikke var alt det jeg forventede, den var? Hvad nu hvis, den historie jeg har haft så kær, slet ikke var kær alligevel? Vi ved jo hvordan film romantiserer en del og ændrer og tilpasser, så seerne får hvad de vil have..

Nu sidder jeg dog tilbage med en komplet følelse af tilfredshed - J.M. Barries fortælling om Peter Pan var spændende, hjerteknusende, en anelse skummel og den var alt det jeg håbede på den var og mere til. 


Peter, stakkels Peter. En dreng der har haft, hvad jeg tror må være, en forfærdelig barndom - i hvert fald ind til han besluttede sig for, at han aldrig vil være voksen, at han ikke vil fanges i den daglige trummerum og at han for altid vil være en glad, lille dreng.

At han vil leve i en verden fyldt med magi og hvor næsten alt kan lade sig gøre, hvis bare man ønsker det nok.
Peter er dog ikke den lille glade dreng, er han? Han er egocentreret og grov. Han er ikke ligefrem et perfekt eksempel på et uskyldigt barn og han tænker sig ikke om. Et typisk eksempel på et barn, der har brug for at blive opdraget - at have en voksen i sit liv. 


Jeg synes, at J.M. Barrie har skrevet en fantastisk bog, om vigtigheden af at have en rollemodel/en voksen at se op til, samt at få råd fra. Moralen skinner i hvert fald tydeligt igennem.
Med det sagt, så er historien om Peter Pan bare en virkelig magisk børnebog. Vi har det hele: feer, indianer, pirater, havfruer og Ønskeøen - stedet hvor alt kan lade sig gøre og et sted børnene har helt for sig selv. 

Jeg elskede virkelig bogen fra start til slut og jeg kan slet ikke forstå, at jeg ikke har læst denne skønne bog noget før. Jeg har selvfølgelig haft en anden oplevelse med bogen, end jeg har haft med filmene, men ikke kun på grund af deres forskellige faconer. I bogen har jeg lært Peter og de andre børn så meget bedre at kende.
Peters stædighed og de andre børns længsel efter noget, de troede de sagtens kunne undvære..

Smuk og tankevækkende- det opsummerer vist bogen ganske fint.

10 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja den er nemlig - både i forhold til forsiden og til indholdet. :)

      Slet
  2. Jeg har aldrig været den store fan af Peter Pan, men jeg overvejer virkelig, om jeg på et tidspunkt skal læse bogen. Af en eller anden grund virker den meget mere tiltalende for mig :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan jo altid give den et forsøg - jeg synes i hvert fald, at det er en fantastisk historie. :)

      Slet
  3. Jeg elsker virkelig den bog. Den er så yndigt skrevet og samtidig så hjerteskærende melankolsk. Man bliver fuldstændig opslugt i dens univers. Ah <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Fuldstændig! Den er så skøn og jeg er evigt glad for, at jeg endelig har fået den læst. <3

      Slet
  4. Jeg elsker det fantastiske eventyr med Peter Pan, og Disneys filmatisering, men "Tilbage til ønskeøen" er også helt fantastisk, hvor Wendys datter bliver fanget af Kaptajn Klo, og senere bliver drillet af Peter og drengene over sin voksne opførelse.
    Dejligt at du nød eventyret, og at det levede op til forventningerne :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror faktisk ikke, at jeg har set 'Tilbage til Ønskeøen' endnu, men den lyder virkelig fin! Den må jeg få fat i. :D

      Det er nemlig fantastisk - jeg har i hvert fald bogen meget kær nu. :)

      Slet
  5. Uh, jeg har faktisk lige nævnt Peter Pan i en kladde til et indlæg jeg udgiver i løbet af den kommende uges tid. Dog med en HELT anden vinkel end dig, og jeg får sikkert halvdelen af de danske bogbloggere på nakken, for jeg synes Peter Pans karakter er dybt forfærdelig. Jeg kan slet ikke se det rosenrøde billede de fleste tegne af ham. O_o

    Det er dog en virkelig fin udgave af bogen du har fået anskaffet dig. Har du planer om at læse resten af bøgerne også? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor spændende!
      Og pjat med dig. Det er jo netop det fede ved, at vi er så mange forskellige bogbloggere - vi har alle forskellige meninger. :) Jeg glæder mig i hvert fald til at læse dit indlæg!

      Ja, det er i hvert fald planen. Jeg ejer p.t. 'kun' 3 af bøgerne i disse udgaver, men tænker at de næste skal tilføjes til reolen inden alt for længe. :D

      Slet