tirsdag den 26. maj 2015

'Frøken Peregrines hjem for sælsomme børn' (Frøken Peregrines hjem for sælsomme børn #1) af Ransom Riggs

"... og i et splitsekund fik jeg i den smalle kile af lys et glimt af et ansigt, der var som transplanteret ud af min barndoms mareridt." 



Titel: Frøken Peregrines hjem for sælsomme børn (Frøken Peregrines hjem for sælsomme børn #1) Forfatter: Ransom Riggs. Udgivelsesår: 2012 (originalt 2011). Sidetal: 360. Forlag: Gyldendal.

Dette er et anmeldereksemplar fra Plusbog

En mystisk ø. Et forladt børnehjem. En samling besynderlige fotografier. 
Efter en hårrejsende familietragedie drager den 16-årige Jacob ud på en rejse, der fører ham til en fjern ø ud for Wales. Her finder han ruinerne af Frøken Peregrines hjem for sælsomme børn, og da Jacob begynder at undersøge stedet, går det op for ham, at de tidligere beboere var meget mere end blot sælsomme. De var muligvis farlige, og der kan have været gode grunde til, at de var isolerede på en øde ø. Hvad værre er: De er muligvis stadig i live…



Historien om Jacob og de sælsomme børn er ret fin og jeg vendte ivrigt side efter side. 
Jacob er en god hovedperson, som jeg hurtigt faldt i trit med og jeg billigede også hans 'eventyrlyst' og hans behov for at komme til bunds i det hele. Han er nysgerrig, han er standhaftig og meget imponerende af en dreng på 'kun' 16 år.
Han gør sig nogle virkelig gode tanker og det var interessant at være i hans hoved bogen igennem. 


Ransom Riggs skriver virkelig skønt og hele dette sælsomme univers han har bygget op var ret fedt. Hans beskrivelser er rigtig gode og billederne i bogen gjorde det kun lettere, at danne sig et billede af øen, børnehjemmet og selvfølgelig de sælsomme.


Jeg har læst flere steder, at folk sammenligner denne bog med 'X-men', bare med yngre børn og en del af mig kan godt se hvorfor. 
Hvis ikke du vil vide hvorfor (spoileralert-ish), så lad være med at læse videre i dette afsnit. 
Vi har de overnaturlige sociale udskud og vi har hjemmet der ligger et afsides men smukt sted. Vi har det overnaturlige overhoved, der tager disse sælsomme børn/personer til sig og hjælper dem med deres evner og skaber en 'normal' hverdag for dem. 
Men det er så også det, synes jeg. Børnene er jo ikke ligefrem helte (endnu) og selvom de kommer til at bruge deres kræfter i den gode sags tjeneste, så synes jeg ikke det var i samme boldbane. Jeg kan dog godt fornemme hvilken vej, historien går og der kan det godt være vi får en omgang mutant bank smidt i hovedet. Det har jeg det dog også ret okay med.

I den første del af bogen vendte siderne nærmest sig selv. Jeg slugte historien grådigt og jeg fandt bogen nervepirrende og spændende. Dog gik jeg pludselig i stå en tredjedel inde i bogen, fordi handlingen/genren lige tog en uventet drejning og jeg blev slået helt ud af kurs.
Jeg måtte faktisk ligge bogen fra mig og jeg kiggede forvirret på den i et godt stykke tid, før jeg tog mig sammen og tog den op igen.

Derefter synes jeg desværre, at uhyggen og det nervepirrende forsvandt. Pludselig befandt jeg mig midt i en mere fantasy-præget bog, hvilket også fungerede fint - hvis jeg bare ikke havde forventet noget helt andet. 
Jeg blev suget ind i en, i mine øjne, højst upassende romance der slet ikke passede ind i historien. Jeg kan godt se, at den måske er uundgåelig, men jeg kunne godt have ønsket mig, at forfatteren havde gemt den til den næste bog i serien.  

Alt i alt er det en virkelig god bog og hvis ikke du har læst den endnu, men har planer om det så: forvent det uventede

Der er desuden også planer om, at den skal filmatiseres hvilket jeg ser meget frem til og hvis du ligesom jeg, har en smule svært ved at vente, så kan denne bogtrailer anbefales. Den har lige præcis den rette mængde spænding og fangende følelse, som også bogen har (dog er bogen ikke nær så dyster/uhyggelig som traileren lægger op til).



6 kommentarer:

  1. Jeg har jo også selv lige læst den for nyligt, men jeg tror jeg var noget mere revet med end du lyder til at være. Det kan jeg nu sagtens følge dig i, nu jeg har fået den lidt på afstand. Det er en noget anderledes bog med nogle twists man (jeg) ikke havde set komme.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er også først nu her, efter jeg har fået den lidt på afstand og har tænkt mere over det jeg har læst, at spændingen i forhold til bogen er dalet lidt.

      Bogen har bestemt nogle fede elementer og twistene ville også have været ret spændende - hvis de altså ikke havde bragt mig så meget ud af kurs, som de desværre endte med at gøre.

      Jeg kunne dog godt lide den - jeg blev bare ikke så imponeret som forventet. :)

      Slet
  2. Jeg læste den som graphic novel sidste år og det var helt klart det forkerte medie for mig. Jeg ved ikke om det ville have været bedre for mig at læse romanen i stedet, men historien sagde mig intet og jeg var meget skuffet over at de spooky fotos ingen egentlig funktion havde i historien.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg var heller ikke super fanget af historien, og endte ud med en middelmådig læseoplevelse. Jeg er okay med at have læst den, men jeg regner ikke med at læse fortsættelsen :)

      Slet
    2. @Bach - Jeg tror måske også, at lige i denne bogs tilfælde ville jeg have startet med den fulde udgave og så måske læst graphic novellen senere hen.
      I forhold til billederne er jeg dog enig - de havde slet ikke den uhyggelige effekt, som jeg havde forventet.

      Slet
    3. @Rikke - Det kan jeg også godt følge dig i. Jeg vil dog læse fortsættelsen - slutningen var lidt fløffløf (dit ord :p) og det håber jeg så lidt på, at fortsættelsen retter op på. :)

      Slet