lørdag den 4. april 2015

"Skyggernes bog" (Dæmonherskerens arving #1) - Haidi Wigger Klaris

 "Mørket skræmte mig, men ikke så meget som det burde, når man tænkte på at jeg stod helt alene på en kirkegård... om natten... i fuldmånens skær."



Titel: Skyggernes bog (Dæmonherskerens arving #1). Forfatter: Haidi Wigger Klaris. Udgivelsesår: 2015. Sidetal: 288. Forlag: Tellerup.

Dette er et anmeldereksemplar fra Tellerup.

17-årige Ally flytter ind på kostskolen Larchwood.
I nærheden af skolen ligger en gammel, faldefærdig kirke,
hvor hun ved et tilfælde opdager en hemmelig indgang i væggen, som fører ned til et rum under kirken.
Ifølge overleveringerne blev det brugt til 
praktisering af sort magi tilbage i 1800-tallet. 

Larchwoods afdøde frue, Catherine Larchin, opsøger Ally 
og insisterer på at hun skal finde en gammel heksebog,
som efter sigende giver uanet magt.

Men en hemmelig kreds på skolen leder også efter bogen,
og Ally har svært ved at gennemskue hvem der har gode
intentioner … og hvem der har onde.



Jeg var lettere nervøs for at læse denne bog, for selvom jeg havde prøvet på at undgå at læse anmeldelser af bogen, var det svært ikke at lægge mærke til de vidt forskellige holdninger til den. 

Jeg læste dog bogen med stor nydelse og lukkede den også med et lettet suk - den var jo god!

Vi følger Ally der så tit fik mig til at grynte af grin - ja jeg mener seriøst grynte, som en sand Fedtmule fan. Det var ikke fordi hun var en vildt sjov karakter, men mere fordi jeg  godt kan huske mine sene teenagerår: lidt for stærke følelser for lidt for mange ting og lidt for forvirret omkring interessen og behovet for modsætninger - ikke nødvendigvis omkring fyre, selvom Allys kærlighedsliv er lettere interessant - men også omkring situationer: det der 'burde' have været skræmmende, var spændende og det der var forbudt, virkede indbydende.

Åh, den fagre kærlighed. Ally bliver interesseret i to, på hver sin måde, skønne fyre. Jay - den søde, opmærksomme og forsigtige fyr og så Tom - den slemme, arrogante fyr, der ikke lægger skjul på sine ønsker og går direkte efter det han vil.
Det er klassisk og måske lidt kliché agtigt - det kære trekantsdrama, men jeg synes nu ikke det var så voldsomt i denne bog. Jeg vil dog ikke gå for meget i detaljer, men jeg kan altså godt huske hvordan det var at være 17 og omringet af godter. Samle appetit ude, spise hjemme, right? 


Jeg synes at Haidi har fanget det overnaturlige rigtig godt. Hun har fra starten af bogen formået at skabe en vis stemning - den lidt kuldegys-agtige, uden at den blev alt for skummel (ikke at de knirkende lyde på arbejdet var velkomne den nat).
Vi bliver taget med på en spændende 'rejse', hvor vi leder efter svar - somme tider finder vi dem, andre gange ender vi med flere spørgsmål end vi startede med.
Især slutningen efterlod mig som et stort spørgsmål, ikke på den dårlige måde - nej mere på "Hvad F... skete der her og hvorfor F... så jeg den ikke komme????". Sagt på en anden måde: Cliffhanger much?  


Hele bogen var hurtigt læst, måske lidt for hurtigt endda. Handlingsmæssigt var der så meget fart på, at det til tider var lidt svært at følge med og der var steder hvor jeg gerne ville have fordybet mig mere i de enkelte scener/situationer/personer. Haidi havde så mange spændende ting igang og jeg tænker måske, at i forsøget på at få alle tingene med, så fik de ikke den opmærksomhed de fortjente, hvilket jeg selvfølgelig synes er vildt ærgeligt. 

Jeg håber dog, at vi i fortsættelsen får lov til at grave lidt dybere ned i historien - i hvert fald kan jeg forestille mig, at der vil være mere mulighed for at lære de enkelte personer bedre at kende og at nu hvor vi kender til det grundlæggende, at der vil blive fokuseret mere på de andre ting og at vi derfor også kan få mere fordybelse. 

Alt i alt var det en virkelig god læseoplevelse og et interessant univers, som jeg glæder mig meget til at vende tilbage til når fortsættelsen bliver udgivet. 

2 kommentarer:

  1. Hvor dejligt, at du havde en god oplevelse med bogen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg er også ret glad for det. :)

      Slet