søndag den 12. april 2015

'Skyggeporten' - Lene Kaaberbøl

"Jeg var træt og bange og jeg havde ondt indeni 
over alt det jeg havde set og gjort..."


Titel: Skyggeporten. Forfatter: Lene Kaaberbøl. Udgivelsesår: 2015 (originalt: 2006). Sidetal: 256. Forlag: Alvilda.

Dette er et anmeldereksemplar fra Alvilda.

"Anna, hjælp mig."

Det er syv år siden Annas mor forsvandt. Nu hører Anna hende kalde og råbe om hjælp. Men stemmen lyder kun i Annas hoved. Er hun ved at blive skør? Eller er hendes mor virkelig fange et sted og har brug for hendes hjælp? Sporene fører gennem Skyggeporten og lige ind i det mørke Anna er så bange for. Det mørke man kan dø af.



"Skyggeporten" er en spændende bog, der hurtigt gik igang og som holdt et vis tempo hele bogen igennem. Der var ikke på noget tidspunkt et sted, hvor jeg følte at historien var langsommelig eller uinteressant. Lene Kaaberbøl havde mig, uden tvivl, fanget fra side 1! 

Jeg kunne virkelig godt lide ideen med Natlandet, det uendelige mørke og de farlige skygger. Dette var med til, at jeg krummede tæer - på den gode måde - fordi jeg konstant ventede de uhyggelige skabninger. Lene havde beskrevet det hele så godt og jeg havde virkelig let ved at danne mig et billede af, hvordan både universet og de forskellige mareridts lignende kryb så ud. 


Hovedpersonen Anna er en typisk, nysgerrig og stædig ung pige, men hun er også en fighter. I starten havde jeg lidt svært ved at komme ind på livet af hende, men igennem bogen voksede hun og jeg synes virkelig, at hun endte med at være en ret sej en. Hendes stædighed og selvstændighed gjorde nogle situationer svære, men hun gav ikke op - hun kæmpede til det sidste, for at få det bedst mulige resultat - og det kunne jeg godt lide.


Jeg kunne godt mærke, at bogen er skrevet til det lidt yngre publikum og jeg ærgrer mig over, at det ikke er en bog jeg har samlet op da den udkom første gang - eller i hvert fald i mine teenageår. Jeg tror nemlig at denne bog ville have været perfekt at læse i den alder, sprogmæssigt og indholdsmæssigt. 
Jeg havde svært ved at bedømme bogen, af samme grund som ovenstående - at jeg godt kunne mærke, at den var til en lidt anden aldersgruppe end min, men at jeg stadig var underholdt hele bogen igennem. Jeg giver bogen 3,5 stjerner og runder så op til 4, fordi jeg som sagt netop var underholdt og det er en bog jeg med glæde slugte grådigt.

Denne bog var virkelig god næring til fantasy-bæstet i mit sind, der sluger alt det gode til sig og holder min fantasi levende og på dupperne! 

6 kommentarer:

  1. Jeg kan godt huske jeg læste den da jeg var yngre, og den fungerer rigtig godt i den aldersgruppe :) hun kan noget, hende Kaaberbøl

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror også, jeg ville kunne finde på at give den i gave til mine niecer om et års tid eller to. :)
      Ja, hun er virkelig dygtig!

      Slet
  2. Den læste jeg dengang er udkom første gang. En ganske fin bog, men jeg holder nu stadig mere af Skammer-serien og Katriona-serien.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er sjovt, jeg vidste slet ikke den fandtes før Alvilda sendte en pressemeddelelse om genudgivelsen! Jeg føler mig lidt snydt. :D
      Skammer-serien er bestemt også min favorit endnu - den er jo intet mindre end fantastisk.

      Slet
  3. Den er nemlig god - dog er Skammerserien og Sølvheste serien min favorit, Vildheksebindene er også gode - meeen synes de er lige "lette" nok, der kunne godt være lidt mere kød på. Men ja, hun har endnu ikke skuffet den kære Lene :D

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har endnu ikke læst Vildheks bøgerne, men jeg kunne godt forestille mig, at de var til et lidt yngre publikum, der måske ikke har behov for så meget "kød" handlingsmæssigt. :-)
      Men ja, den kære Skammerserie er også stadig vinderen herfra! :)

      Slet