søndag den 19. april 2015

'Half Bad' (Half Life #1) - Sally Green

"He makes another slow cut.
And I am going mad screaming and praying for someone to make him stop.
But he makes  another cut and then another and all I can do is scream and pray."



Titel: Half Bad (Half Life #1). Forfatter: Sally Green. Udgivelsesår: 2014. Sidetal: 380. Forlag: Penguin.


Wanted by no one.

Hunted by everyone.

Halvkode. Halvt hvid. Halvt sort.

Hvordan skal man holde fast i den hvide side af sig selv, når det hvide heksesamfund lægger stadig mere snærende bånd ned omkring en? Og når man mærker den sorte side, sin fars side, trække ubønhørligt i en? Selv om man ved, at den sorte side er lig med anarki og vildskab og – måske – vanvid …


Nathan har længe kæmpet imod, men efter en grusom oplevelse hos de hvide hekses råd, bryder han alle bånd og flygter, jaget af de hvide hekses specialkorps. Nathan håber at finde sin far – og måske igen en dag at få bare et enkelt glimt af Annelise, den hvide heks, som han ikke burde være helt så glad for. 



Jamen, hvem ville dog ikke blive fanget af dette uddrag? Jeg blev i hvert fald! Men på trods af, at jeg slugte bogen side for side, så blev jeg ikke helt så imponeret som jeg havde regnet med.

Jeg havde hørt så meget godt om bogen og det havde lykkedes mig, på trods af min påpasselighed, at få nogle ret store forventninger til denne bog. Så da Rikke og jeg ledte efter færge-underholdning og så denne bog i en boghandler i Sverige, blev vi enige om at nu var det nu. 

Jeg var helt tosset med ideen om det gode og det onde og en stakkels dreng der stod i midten af det hele. En dreng der for alt i verden bare vil høre til, men som ikke rigtigt bliver accepteret af samfundet. 


Nathan passer ikke ind i mængden, ikke fordi han ikke gerne vil, men fordi de andre ikke vil lade ham - chancen for at han bliver ond, er jo lige så stor som chancen for at han bliver god...

Det var interessant at følge med i Nathans kamp - både den indre og den med samfundet. 
Han var dog en lidt.. særlig karakter og jeg skulle lige vænne mig til hans tankegang, men da jeg nåede dertil, var han allerede nået ind på livet af mig og jeg endte med virkelig godt at kunne lide ham.

I bogen er det tydeligt, at det gode ikke altid er godt, men også at det onde ikke altid er slemt. Selv om det måske er en lidt "typisk" situation, formåede Sally at gøre det en anelse spændende og derigennem skabte hun, hos mig, en smule nysgerrighed. 


Derfor er det så skide ærgerligt at resten af bogen ikke rigtigt gjorde.
Green var på rette spor med ideen og det meste af handlingen, jeg følte bare ikke bogen kom videre. Bogen nåede ikke på noget tidspunkt et højdepunkt i mine øjne og selv om jeg havde svært ved at ligge den fra mig, så var det mere fordi jeg ventede på det store brag, den store mening med det hele, men jeg fandt den desværre bare ikke rigtigt.
Jeg stod derfor med en ret ambivalent følelse til sidst - jeg kunne jo godt lide bogen, men det var så også bare det. Men man kan da sige at bogens titel er relevant, for som flere også har joket med - så er den nemlig lidt Half-Bad.. 

Jeg ser dog frem til at læse fortsættelsen, da jeg har et håb om at det er der, handlingen for alvor går igang og at Green giver plottet et ordentligt spark i røven og giver mig lidt at sukke efter!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar