fredag den 20. marts 2015

"Sådan ser lykken ud" - Jennifer E. Smith

 "Det var nøjagtig, som han havde forestillet sig - som første gang og millionte gang på én og samme tid, som at være lysvågen, som at miste balancen. Men denne gang var det ikke kun ham - denne gang mistede de balancen sammen." 



Titel: Sådan ser lykken ud. Forfatter: Jennifer E. Smith. Udgivelsesår: 2015 (originalt 2013). Sidetal: 368. Forlag: Høst & Søn.

Dette er et anmeldereksemplar fra Plusbog.dk

Hvis skæbnen sendte dig en mail, ville du så svare?

Tænk, hvis du fik en mail - og den viste sig at være fra tidens hotteste hollywoodstjerne ... Det er lidt det, der sker for Ellie O'Neill, da hun ved en fejl modtager en mail fra GDL824@yahoo.com, som spørger, om hun vil lufte hans kæledyrs-gris. Det bliver starten på en intens og sjov emailkorrespondance, hvor de to 17-årige betror hinanden stort set alt, bortset fra deres navne og baggrund. Bag GDL824 gemmer sig nemlig hollywoodstjernen Graham Larkin, og da det går op for ham, at Ellies lille by vil udgøre den perfekte location for hans nyeste film, beslutter han sig for at opsøge hende i virkeligheden. Dette bliver starten på en masse romantiske forviklinger. For kan en stjerne som Graham virkelig få et forhold med en helt almindelig pige til at fungere? Og hvorfor er det, at Ellie for enhver pris vil holdes ude af mediernes søgelys?


Okay, så denne bog var overhovedet ikke som jeg havde håbet den ville være.
Den havde bestemt den søde og sære vibe jeg havde forventet og hovedpersonerne var til dels også ret kære sammen. Deres insta-love var ok, selvom det i al hast måske godt kunne føles lidt tvunget i historien. I mine øjne fungerede deres forhold og ping-pong (og historien generelt) langt bedre på mail. 



Bogen er fin underholdning, men det er vist også bare det... 
Historien når aldrig rigtig et højdepunkt og bagsideteksten kunne næsten lige så godt være et referat af bogen, for ud over svarene på de sidste to spørgsmål, så er der ingen overraskelser, ingen aha-oplevelser og intet vildt bankende hjerte her. 
Samtidig bliver der bygget op til noget større, i forhold til Ellie og hendes problem med at være i medierne, men når det kom til stykket følte jeg at Jennifer bare sprang let over det, uden at afklare det ordentligt. Derudover virkede slutningen også ret flad og jeg synes egentligt ikke at den førte nogle steder hen. Det er en åben slutning, men den virker så ligegyldig, at jeg ikke engang har lyst eller fantasi nok til at forestille mig hvad der så kunne ske fremadrettet. 
Bogen var ikke direkte kedelig - den var bare middelmådig og jeg føler virkelig ikke, at Jennifer fik udnyttet det 
potentiale bogen egentligt havde. 

"Sådan ser lykken ud" er en sød og meget let kærlighedshistorie der måske er ideel at læse, hvis du en eftermiddag trænger til en hurtig getaway og måske lidt sukkersød ungdomskærlighed. Dog er jeg ikke i tvivl om, at selv om jeg fandt bogen ok, så er det en der hurtigt vil falde i baggrunden - ja måske endda helt gå i glemmebogen, hvilket jeg virkelig synes er ærgerligt. 

3 kommentarer:

  1. Åh, jeg har den stående på engelsk og har endnu ikke fået den læst, jeg frygter nemlig lidt det samme, som der har været dit problem. Mest fordi det var den følelse jeg sad med, efter en af hendes andre bøger.

    SvarSlet
    Svar
    1. Dette kunne have været min egen kommentar. Jeg har det også sådan :p

      Slet
    2. Åh, altså jeg kan i hvert fald godt forstå jeres forbehold! Bogen er ok, men den er bare lidt bleh..

      Slet