tirsdag den 17. marts 2015

'Legend' (Legend #1) - Marie Lu

"Jeg tvinger mig selv til at se på, mens de forsøger at banke oplysninger ud af ham. Jeg er nødt til at lære det, blive fortrolig med det, vænne mig til det." 



Titel: Legend (Legend #1). Forfatter: Marie Lu. Udgivelsesår: 2015 (originalt: 2011). Sidetal: 320. Forlag: Carlsen.

Dette er et anmeldereksemplar fra Forlaget Carlsen.

I det der engang var den vestlige del af USA ligger nu Republikken, en stat i konstant krig med de omkringliggende nationer. I samfundets øverste og rigeste cirkler bliver den femtenårige June forberedt på og trænet til en strålende militær karriere. Ikke så langt væk, er den jævnaldrende Day vokset op i slummen, men lever nu som flygtning, jaget og eftersøgt som en af Republikkens farligeste kriminelle.

Deres verdener ligger så langt fra hinanden, som tænkes kan, men alligevel bliver deres skæbner spundet sammen, da Junes bror, Metias, bliver myrdet - og Day er den hovedmistænkte. Optændt af hævntørst og villig til at bruge beskidte midler kaster June sig ud i jagten på Day, der må løbe hurtigere end nogensinde før, ikke bare for at redde sig selv, men også sin familie.

Efterhånden som June kommer tættere og tættere på Day opdager de dog hver især, at der måske er andre ting end mordet på Metias, der binder dem sammen. Men det er dybt begravet og dødsensfarlig viden, som Republikken vil gøre ALT for at bevare gemt.



I Legend følger vi to personer - Day, vores helt og June, vores heltinde - og bogen kører skiftevis mellem deres POV's. Jeg synes virkelig, at det fungerede godt og at de to hovedpersoner komplimenterer hinanden virkelig fint.
Day er fra slummen, set ned på og alligevel er han en mange folk ser op til - for han vil ikke finde sig i det. Han kæmper for retfærdighed og for en bedre fremtid. June derimod, er vokset op under bedre forhold og er en lovlydig kæledægge der ved bedre end at sætte spørgsmålstegn ved sine overordnede. Ja hun trykker på nogle røde knapper her og der, men ikke for at udfordre ledelsen - nej, for at udfordre sig selv. June er kold, lidt af en kælling og hun er sådan cirka ret fantastisk. 

Altså ikke fordi jeg er helt nede med hendes heksejagt eller hendes robot-agtige tilværelse og væremåde, men netop fordi at i sådan en tilværelse, kræver det lidt ekstra mojo/jazz at tænke lidt selv - og det formår hun altså! 

Handlingen foregår i en fremtidig, dystopisk del af verden og er virkelig interessant. Jeg synes måske, at der mangler nogle detaljer her og der, men jeg kan forestille mig at de kommer senere i serien. I hvert fald har Marie bygget universet fint op og jeg havde ikke svært ved at forestille mig hovedpersonernes omgivelser, hvilket kun gjorde læseoplevelsen bedre.


Jeg fandt desværre bogen ret forudsigelig, hvilket ikke efterlod nogle overraskelses-øjeblikke og derfor nåede jeg heller ikke til et punkt hvor nerverne var ved at tage over - hvilket jeg faktisk synes er ærgerligt. Det var lige det sidste unfph der for mig manglede, for at gøre bogen helt fantastisk.

Med det sagt, så er Legend en virkelig god bog, som jeg fik fortæret alt for hurtigt.
Marie Lu har lagt en stærk bund for en trilogi og jeg glæder mig meget til at det næste bind i serien bliver oversat! 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar