tirsdag den 24. marts 2015

"Invaded" - Melissa Landers

"I know how humans love. Their passion burns like a lump of sugar - quick and hot. And when the fire dies, they seek a new flame. They chase sparks instead of collecting the warmth of old embers." 

Titel: Invaded. Forfatter: Melissa Landers. Udgivelsesår: 2015. Sidetal: 356. Forlag: Disney Hyperion. 

Cara always knew life on planet L’eihr would be an adjustment. With Aelyx, her L’eihr boyfriend, back on Earth, working to mend the broken alliance between their two planets, Cara is left to fend for herself at a new school, surrounded by hostile alien clones. Even the weird dorm pet hates her.

Things look up when Cara is appointed as human representative to a panel preparing for a human colony on L’eihr. A society melding their two cultures is a place where Cara and Aelyx could one day make a life together. But with L’eihr leaders balking at granting even the most basic freedoms, Cara begins to wonder if she could ever be happy on this planet, even with Aelyx by her side.

Meanwhile, on Earth, Aelyx, finds himself thrown into a full-scale PR campaign to improve human-L’eihr relations. Humans don’t know that their very survival depends on this alliance: only Aelyx’s people have the technology to fix the deadly contamination in the global water supply that human governments are hiding. Yet despite their upper hand, the leaders of his world suddenly seem desperate to get humans on their side, and hardly bat an eye at extremists’ multiple attempts on Aelyx’s life.

The Way clearly needs humans’ help . . . but with what? And what will they ask for in return?


I denne fortsættelse til Alienated, oplever vi endelig lidt mere af det ydre rum og lad mig sige noget: indtil videre sutter det lidt røv. Altså ja, de er jorden udviklingsmæssigt overlegen og de har skabt ting vi endnu ikke tør drømme om, men.. De kører virkelig rundt i det! De tværer i det og de er nogle idioter omkring det. Så jeg er ikke en stor fan - selvom jeg godt kan følge dem i deres forbeholdenhed for os jordlinge - vi er lidt forkælede og forventer ret meget af verden, men come on, tag os i lære i stedet for at være så onde.. De er lidt som en hel planet af Mean Girls!

Nå, men Aelyx formåede endelig at komme ind på livet af mig, i forhold til i etteren hvor jeg havde det lidt svært med ham. Hans tanker og alt det han gør for at kunne sikre sin fremtid med Cara er altså ovenud fantastisk.

Cara kæmper også sine kampe og hun har en del mere på sin tallerken i denne bog. Det er ikke nemt for hende, at være på planet Mean Girls uden sit livs kærlighed, men hun giver den hele armen! Alt for ham hun elsker, ikke?

I denne bog er der ikke nær så meget tid til romance og deres forhold bliver slet ikke plejet så meget som jeg kunne have ønsket. Jeg kan dog virkelig godt lide deres forhold og måden det hele kører på, så selvom at det ærgrer mig lidt, prioriterer de jo simpelthen bare anderledes. Ja, de savner hinanden og ja de ville ønske de kunne være sammen, men de mister ikke fokusset eller overblikket. De gør hver især alt de kan, for at vise folk at det hele kan fungere mellem mennesker og L'eihrs - selv at undertrykke deres egne følelser og behov. SÅ meget vil de hinanden (og jordens overlevelse, men det er en mindre detalje ;)). 


Hvis vi så ser bort fra den negative smøre jeg startede ud med, med hvor grove vores kære aliens her, så var det fedt at opleve lidt af L'eihr denne gang.
Deres måde at leve på er meget minimalistisk - smagsmæssigt, synsmæssigt og oplevelsesmæssigt. De spiser, træner og klæder sig ens og de sørger for altid at være i topform. Det er egentligt meget kæft, trit og retning agtigt, men det fungerer. Også hele dette samfund har Landers skrevet rigtig godt!

"Invaded" var en virkelig god fortsættelse af historien og jeg er endnu engang forbløffet over de fine beskrivelser og de skønne detaljer. Melissa Landers skriver ganske fantastisk og jeg nyder at vende siderne i hendes bøger. 

2 kommentarer:

  1. Jeg var ikke helt vildt begejstret for "Invaded" heller. Hvilket ærgrede mig SÅ meget, men jeg synes den var tung at komme igennem og jeg måtte næsten tage mig sammen til at samle den op. :/ Jeg endte alligevel med en middelkarakter, fordi jeg var lidt sød at lade enkelte dele tælle op, men desværre synes jeg slet ikke at den levede op til "Alienated".

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, jeg syntes ikke den var tung at komme igennem, men nej den levede ikke helt op til sin forgænger.. :/
      Jeg syntes nu det er ærgerligt, at den ikke rigtigt fangede dig - jeg ved jo hvor vild du var med etteren!
      Lad os dog bare håbe, at Melissa gør det godt igen med fortsættelsen! :)

      Slet