mandag den 12. januar 2015

"The Lucky One" af Nicholas Sparks

“In the blink of an eye, something happens by chance - when you least expect it - sets you on a course that you never planned, into a future you never imagined.” 



Titel: The Lucky One. Forfatter: Nicholas Sparks. Udgivelsesår: 2012 (originalt: 2009). Forlag: Sphere. Sidetal: 334.

After U.S. Marine Logan Thibault finds a photograph of a smiling young woman buried in the dirt during his tour of duty in Iraq, he experiences a sudden streak of luck -- winning poker games and even surviving deadly combat. Only his best friend, Victor, seems to have an explanation for his good fortune: the photograph -- his lucky charm. 

Back home in Colorado, Thibault can't seem to get the woman in the photograph out of his mind and he sets out on a journey across the country to find her. But Thibault is caught off guard by the strong attraction he feels for the woman he encounters in North Carolina - Elizabeth, a divorced mother -- and he keeps the story of the photo, and his luck, a secret. As he and Elizabeth embark upon a passionate love affair, his secret soon threatens to tear them apart -- destroying not only their love, but also their lives. 



Jeg havde en anelse svært ved at komme igang med denne bog, men når jeg tænker over det, så har jeg haft det sådan med alle de NS bøger jeg har læst. Jeg kendte plottet fra filmen, men alligevel bøvlede jeg lidt de første par kapitler. Nicholas skriver, som altid, rigtig smukt, men begyndelsen var en anelse langsom for mig (måske fordi jeg ventede spændt på, at han rent faktisk skulle nå frem til sin destination i stedet for?) og jeg nåede lige at tænke "Hm, måske er denne bog bare ikke noget for mig", inden jeg var fanget i en skøn og spændende historie om kærlighed og tab, om at tage chancer og om at se muligheder et sted, hvor man ikke føler der burde være nogen. 

Der er skiftende fortællere mellem Logan, Elizabeth og Clayton (en meget forstyrret karakter.. jeg gruede altid for at læse de kapitler fra hans POV, fordi han er super skummel).
Udover den utroligt klamme Clayton, så fungerede det rigtig fint for mig med de skiftende fortællere. Jeg fik dækket flere følelser og tanker og netop fordi det er sådan en historie hvor følelserne er en anelse rodede, var det virkelig rart at få sat en tankegang på i hvert fald 3 af hovedkaraktererne. 


Det var ikke en bog der åbnede op for sluserne, som nogle af Nicholas' andre bøger gør, men den var rigtig sød.
Hen mod slutningen nåede jeg at blive nervøs - for med Hr. Sparks ved man aldrig om dem i bogen får deres lykkelige slutning, eller om han indenfor de sidste 10 sider skifter mening og streger dem ud..
Lad mig bare sige det sådan at: fra at have tørre øjne hele vejen igennem bogen, nåede Hr. Sparks bestemt at stampe rundt på mine tårekanaler til slut... 


Alt i alt en virkelig fin bog og hvis du kan lide filmen, så vil du helt klart også nyde bogen bag! 

Dog har jeg valgt at skære den ned til 3 stjerner, i stedet for 4 efter at have tænkt lidt mere over bogen.

“The most ordinary things could be made extraordinary.” 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar