onsdag den 17. december 2014

"My True Love Gave to Me" - Stephanie Perkins m.fl.

“He says presents aren't important, but I think they are - not because of how much they cost, but for the opportunity they provide to say I understand you.” 




Titel: My True Love Gave to Me. Forfatter: Stephanie Perkins, Holly Black, Ally Carter, Gayle Forman, Jenny Han, David Levithan, Kelly Link, Myra McEntire, Matt de la Pena, Rainbow Rowell, Laini Taylor, Kiersten White. Udgivelsesår: 2014. Sidetal: 320. Forlag: St. Martin's Press.

It's the 
Most Wonderful Time
of the Year


"My true love gave to me" er en samling af 12 korte julehistorier skrevet af 12 forskellige forfattere.
Jeg så især frem til at læse historierne af Stephanie Perkins, Jenny Han, Gayle Forman og David Levithan, men det var faktisk hovedsageligt de andre forfattere der overraskede mig.


The Lady  and the Fox af Kelly Link var en sød lille historie, om en ung pige der til julenat under en snefnugget himmel møder en ung mand. Han står der bare, gør ikke noget særligt og virker som sådan heller ikke interesseret i muligheden for noget anderledes. Så snart sneen ophører, så er han væk. Den unge pige kommer igen år efter år og venter på sneen, venter på at se ham igen. Hun forelsker sig i denne mystiske mand og han i hende, men han er bundet af Kvinden og hun er bestemt ikke til at spøge med. Magi er ikke til at spøge med.

Denne historie synes jeg var så skøn, så fin og jeg var helt forelsket i det mystiske og magiske. Jeg synes den var meget fe-verden-agtig, i forhold til unge mænd der falder for smukke kvinder som tager med dem til en anden verden, men som så ender med at være fanget i det univers - et univers der ikke er så fantastisk, som de havde håbet på.
Jeg har ikke læst noget af Kelly Link før, men efter den hyggelige overraskelse, er det bestemt ikke det sidste jeg læser af hende.



Angels in the Snow af Matt Da La Peña handler om Shy, der er flyttet til en større by for at uddanne sig og har derfor ikke råd til at komme hjem til jul. Han skal dog ikke være alene, nej, for han skal nemlig være kattesitter for sin kollega, der skal på ferie. Fedt.
Vejret er vildt og snart er han vel nærmest det man kan kalde for sneet inde i lejligheden, med et nærmest tomt køleskab - ikke at han har nogen penge at købe noget for alligevel.
Shy er sulten og godt og grundigt juledeprimeret, men da Haley - underboen, banker på døren for at låne et bad, ser julen ud til at blive lidt hyggelig alligevel. Hvis altså Shy kan få åbnet op for sit indelukkede hjerte og indse at måske, bare måske, fortjener han også at have det rart.

Jeg kunne virkelig godt lide denne historie, mest på grund af Shy og hans lettere ynkelige holdning. Han har så svært ved at bede om hjælp, eller acceptere den hjælp han får tilbudt. Han vil simpelthen hellere sulte, end at indrømme at han ikke altid kan være den supermand han gerne vil være. Jeg fik virkelig ondt af ham, samtidig med at jeg synes han var en stædig abekat.. Haley er ret ligetil, åben og jeg kan godt lide hvordan hun dag for dag får pillet lagene af Shy og hvordan hun ikke bare accepterer hans "nej tak", når der står et stort fedt "ÅH GUD JA TAK!" malet i hans ansigt (og pyntet med julelys altså).


Welcome to Christmas, CA af Kiersten White handler om den unge pige Maria der bor i en lille by der rent faktisk hedder "Jul". Hun synes der er kedeligt, det er den samme trummerum, hun får ikke engang løn fra hendes arbejde, da hun arbejder for hendes mor, der får alle pengene, så deres hverdag kan hænge sammen. Hendes arbejde på cafeen giver dog drikkepenge hist og her, hvilke hun beholder så hun kan spare op, til en dag at flytte væk fra det hul.
Da kokken på cafeen dør, bliver der ansat en ny. En ung fyr ingen har set før, med en vild glæde og en sjette sans for hvilken mad folk har brug for. Dette gør Maria irriteret, for nok er det hele kedeligt, men der er alligevel lidt sikkerhed i det vante.
Den nye kok Ben er dog fornyet energi til byen og snart ændres alt, men det er ikke nødvendigvis skidt, er det?

Okay, måske er jeg bare super cheesy, men er det ikke fantastisk? Lille surmulende pige, møder spraglende energisk dreng, er først utilfreds, men men men.. Han er jo lækker!
Jeg synes faktisk denne historie var virkelig sød og den kom som endnu en overraskelse fra en forfatter jeg ikke kender. Kiersten skal jeg bestemt også læse mere af!
Jeg synes historien var meget feel-good-ish og jeg havde det rent faktisk også godt efter at have læst den!


Jeg synes at bogen varierede meget, som sådan nogle samlede fortællinger nok oftest gør.
Der er nogle historier jeg fandt fantastiske, nogle der var okay og andre jeg nærmest allerede har glemt, simpelthen fordi handlingen ikke fangede mig.
Jeg hyggede mig dog gevaldigt med denne bog og jeg tænker, at den ville fungere godt som en julekalender (hver anden dag eventuelt?) - som jeg ved mange af jer andre bruger den til og som jeg nok selv godt kunne finde på næste år. Dog kunne jeg ikke lade være med at sluge den historie for historie på et par timer (hov).
Desuden synes jeg simpelthen at den er blevet udgivet i de flotteste udgaver og jeg sad længe og klikkede imellem de to, for jeg kunne simpelthen ikke vælge!
Jeg valgte dog den der er vist på billederne og efter at jeg startede på bogen gik det op for mig, at alle "parrene" i bogen var på forsiden (hvor sødt er det lige?).

2 kommentarer:

  1. Dejlig anmeldelse! Jeg får helt lyst til at sætte den på listen over julebøger, jeg skal læse til næste år :-)

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Det synes jeg da bestemt, at du skal så! :)

      Slet