fredag den 12. december 2014

"How the Grinch Stole Christmas!" - Dr. Seuss.

"And the Grinch grapped the tree, and he started to shove
When he heard a small sound like the coo of a dove.
He turned around fast, and he saw a small Who!
Little Cindy-Lou Who, who was not more than two." 



Titel: How the Grinch Stole Christmas! Forfatter: Dr. Seuss. Udgivelsesår: 2003 (originalt: 1957). Sidetal: 64. Forlag: HarperCollins Children's Books.

When the grumpy Grinch tries to steal Christmas from the citizens of Who-ville, he soon realizes there's more to it than mistletoe and tinsel!


Som tidligere vist er en af de julebøger jeg i år har sørget for at købe "How the Grinch Stole Christmas!".
Det er en virkelig skøn børnebog med masser af rim og fine illustrationer.
Den handler om den rette juleånd, hvad julen egentligt går ud på og hvor vigtigt det er, ikke at glemme det.
Grinch hader Who-ville og deres mange juletraditioner og julegaveræs. Han hader deres glæde, overskud og alt det han ikke selv besidder - derfor vælger han at stjæle alle deres juleting, for at ødelægge deres jul. De små Who'er er dog ikke så lette at slå ud og de sender Grinch et budskab: Du kan tage vores gaver, pynt og mad, men du kan ikke tage vores juleånd! 


Jeg elsker filmen og jeg har set den tonsvis af gange igennem årene.
Bogen og filmen er selvfølgelig ikke helt ens og dette er første gang jeg vil sige, at hvis du vil have den lidt mere dybdegående historie - så skal du se filmen.
Jeg var nemlig meget overrasket over hvor kort og tynd bogen er i forhold til den fine film, men det er tydeligt at filmfolkene har udvidet historien en del. På magisk vis er det dog stadig det samme udgangspunkt og begge historier har samme morale.


Både filmen og bogen er et kig værd her i december måned. 

2 kommentarer:

  1. Ej en fin udgave - elsker filmen, både tegnet og med mennesker :D


    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. :) Jeg har faktisk ikke set tegnefilms-versionen, men det er helt klart noget jeg vil en dag.

      Slet