tirsdag den 23. december 2014

"Et juleeventyr" - Charles Dickens

"Idet han rakte hænderne i vejret i en sidste bøn om at kunne ændre sin skæbne, så han åndens hætte og kåbe forandre sig. Den sank sammen og svandt ind til en sengestolpe." 



Titel: Et juleeventyr. Forfatter: Charles Dickens. Udgivelsesår: 2010 (originalt: 1943). Sidetal: 141. Forlag: Rosinante & Co.

Det hele begynder en julenat i 1800-tallets London. Den gamle, mavesure gnier Ebenezer Scrooge sidder alene i sin mørke stue og hader julen og alle andre mennesker. Pludselig når den uhyggelige lyd af en raslende kæde nede fra kælderen hans øre. Plejer spøgelser ikke at slæbe kæder i de huse, de hjemsøger? Vås og humbug, fastslår Scrooge for at holde panikken stangen. Med ét dukker hans gamle kompagnon op i stuen, selv om han har været død i syv år. Uhyggen spreder sig.



Dette juleeventyr kender jeg noget så godt. Historien er blevet filmatiseret gentagende gange i mange forskellige fantastiske versioner og jeg har set mange af dem med store, runde, forundrede øjne.
Den handler om den rette juleånd - om at juletiden ikke bare handler om gaver og forkælelse, men også om familie, venner og godhed. Om at vise hinanden hvor meget vi værdsætter hinanden og om at nyde hinanden en ekstra omgang i denne særlige tid. 


Ebenezer Scrooge er en gammel sur mand, der kun tænker på sig selv og på hvad der gavner ham. Han er møg nærig og bruger knap nok penge på sig selv - han ønsker bare at rage alle pengene til sig.
Han er ubehagelig og han er grov. Han latterliggør folks julegejst og han ønsker på ingen måde at tage del i hyggen. Jeg kan vidst godt understrege, at der kun er plads til forbedring ved denne herre!
Det er helt skønt, at læse hvordan åndernes tilstedeværelse og deres besked til Scrooge langsomt synker ind hos ham. Hvordan han for hver situation han bliver vist og får pillet det ene negative lag efter det andet af sig. Ebenezer ser hvad der har gjort ham til den han er, hvordan folk ser ham og hvordan det ender, hvis ikke han ændrer sin indstilling og væremåde med det samme.

Det er en fantastisk historie og rigtig skøn her i juletiden, hvor vi som nævnt før, netop skal huske at gøre noget godt for hinanden. Den fik mig til, at tænke en ekstra gang over min stressende decembertid og den fik mig til at stoppe op, trække vejret og geare ned.

Det er bestemt en bog jeg vil finde frem år efter år og en historie, der fortjener al den opmærksomhed den i forvejen får, hvis ikke mere!

Jeg takker endnu engang Rosinante & Co. - hvem jeg vandt bogen af i en Twitter-konkurrence her i december. <3



4 kommentarer:

  1. Jeg tror, jeg vil genlæse bogen til næste jul. Historien plejer altid at indgå i mine juletraditioner, men det er dog i filmudgaven med The Muppets - og det er jo en lidt anderledes fortolkning ;-)

    Rigtig glædelig jul - håber du nyder juledagene i fulde drag :-)

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg ville nu også vove at påstå, at The Muppets har en lidt anderledes måde at fortælle historien på! ;)
      Også rigtig glædelig jul til dig!

      Slet
  2. Jeg har aldrig været fan af "Et juleeventyr" jeg kan huske at filmatiseringerne skræmte mig fra vid og sans da jeg var barn. Det var nok al det raslen med lænker og hyggelige spøgelser. Så jeg har faktisk aldrig læst den. Hvilket jo nok er en skam.

    Rigtig glædelig jul :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes bestemt det er en skam. :) Bogen er ikke nær så uhyggelig nu, som jeg synes filmatiseringerne var som barn.

      Glædelig jul til dig også! :)

      Slet