fredag den 24. oktober 2014

"Som en tikken under huden" - Camilla Wandahl

"Du, Idun, var flyttet ind i min krop. Du lod mig ikke glemme, at du var rejst. Du vidste det ikke selv, men dit navn dunkede i mine årer, brændte af samvittighed." 




Titel: Som en tikken under huden. Forfatter: Camilla Wandahl. Udgivelsesår: 2014. Forlag: Høst & Søn. Sidetal: 151.
Denne bog er et anmeldereksemplar fra Høst & Søn.

Jeg har også et billede af Idun på min opslagstavle. Det er fra hendes studietur til Island i 3.g. Jeg ved ikke, hvorfor jeg ikke har pillet det ned. Måske fordi jeg ikke behøver at se hende i øjnene. Og fordi der alligevel er noget Idun på billedet, noget Idun fra dengang, før hun begyndte at hade mig. 
(citat fra bogen)

Som en tikken under huden er en historie om et komplekst søster-forhold og om den svære kærlighed. Det er samtidig en fortælling om angsten for kontroltab fortalt af en 19 årig pige, der langsomt er ved at gå i opløsning.

Jeg synes, at bogen på en poetisk måde, fungerer lidt som et slags brev til Vårs storesøster, Idun. 
Et brev hvori hun fortæller om hvad hun følte førhen og hvad hun føler lige nu og her, på vej til Grønland. Som læser var jeg fra starten klar over, at det var et usundt forhold de to søstre havde og Vår genfortæller nogle af de situationer, der i årenes løb, har været med til at skabe splid i mellem dem.
Hun ser op til sin storesøster, på trods af at hun ikke er overbevist om, at Idun altid vil hende det godt. 
Vår gør hvad hun kan for ikke at fremstå som den svage søster. Hun kæmper for, ikke at miste kontrollen over sit liv og sig selv, på trods af, at jeg som læser fandt det tydeligt, at Vår var på vej ud et sted, hvor hun ikke kunne bunde..

Det er en virkelig smuk bog og en stærk fortælling om de forskelligheder der er mellem søskende. Den handler om de ting der sker i livet, de ting man gør - de ting der ikke kan gøres om, eller tages tilbage.
Den handler om, at være dig, om at være mig og om at være hende derude på gaden. Den handler om at finde sig selv, at finde en sund måde, at komme igennem ting på. Den handler om at acceptere, om at tilgive andre og ikke mindst at tilgive sig selv. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar