søndag den 12. oktober 2014

Serie Søndag #5



Tessa Gray rejser til London i forventningen om at se sin bror, men da hun kommer i havn bliver hun bortført og holdt fanget af nogle mystiske væsener, der vil have hende til at gøre ting, hun ikke vidste, at hun var i stand til. Den onde Mortmain vil have Tessa og hendes særlige evne ved sin side, så da Tessa søger tilflugt ved Skyggejægerne, starter han en magtkamp - for han VIL have hende og han vil have hævn..
På Londons institut for Skyggejægere bliver et forsøg på at finde ud af hvad og hvem Tessa er sat igang, samtidig med at hun prøver at finde sig til rette i dette finurlige univers. Tessa møder blandt andet de unge fyre Will og Jem, der begge to, på hver deres måde, pirrer hendes interesse. I løbet af bøgerne vil du kunne opleve: slåskampe, venskab, svigt, spas, tab og en hel del kærlighed (som i: fandens meget kærlighed!)!




Jeg var ganske glad for denne serie og som I kan se, blev jeg endnu engang utålmodig og endte med at købe den sidste bog i serien på engelsk - for jeg kunne da ikke vente flere måneder på en afslutning! Hvilket i endnu et tilfælde betyder, at mine bøger ikke passer sammen og at jeg nok ender med at købe et fuldendt sæt, den dag jeg bliver rig... 

Jeg var i forvejen helt tosset med hele skyggejæger universet, så ideen om at læse om dette foregående i den viktorianske tid, synes jeg simpelthen var så fed. Jeg mener, korsetter, store kjoler og jakkesæt og så lige dæmon-slagtning på fuldtid (eller i dette tilfælde robotter-med-dæmon-energi). Jeg var fan! Til min skuffelse, var der ikke så meget af det som jeg kunne have ønsket, men det ødelagde heldigvis ikke min læseoplevelse.
Der er en del action og et par store "ååh nej!" -øjeblikke, samt er der også en masse drama. Blandt andet fordi Tessa selvfølgelig ikke bliver forelsket i kun én af drengene, men i begge - hvilket er forståeligt, for jeg synes selv, at de begge er dejlige (og de er begge på min book-boyfriend-list)! Dog synes jeg at bøgerne til tider handlede for meget om trekantsdramaet og især slutningen af serien var præget af dette.

Når jeg kigger tilbage på læseoplevelsen nu er der en del "Åh det her var nice, men..." - hvilket selvfølgelig er ærgeligt og jeg har også måtte ændre min bedømmelse en anelse på Goodreads.
Med det sagt så synes jeg dog alligevel, at bøgerne var gode. Jeg var fanget og serien er på trods af alt, en jeg tænker meget positivt tilbage på.

Djævelske Mekanismer er jo forløberen til Dødens Instrumenter og jeg læste bøgerne om Tessa, da jeg var halvvejs med Dødens Instrumenter, hvilket jeg var meget glad for, da der dukker nogle ting op i slutningen af Dødens Instrumenter, som har med Djævelske Mekanismer at gøre.
Jeg kan godt lide at serierne kan læses uafhængigt af hinanden, men hvis man vil læse begge - så start med Djævelske Mekanismer.. Eller i hvert fald læs den før I læser City of Heavenly Fire.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar