søndag den 5. oktober 2014

Serie Søndag #4


Moroi: gode, levende vampyrer med særlige evner såsom at kunne kontrollere ild.
Strigoi: onde vampyrer, der overlever af at drikke Moroi-blod og som slår uskyldige mennesker ihjel.
Dhampir: halv-vampyrer, der hovedsageligt bliver uddannet som bodyguards for Moroi'erne, da de er født med blandt andet hurtigere reflekser og forhøjet styrke.

Dhampiren Rose vil gøre alt for at beskytte hendes bedste veninde Lissa som er Moroi-prinsesse og en speciel en af slagsen. De to piger har et specielt bånd, hvor Rose kan fornemme Lissa og derfor er den ultimative bodyguard, hvis dog hun bare ikke var så impulsiv - hældende til den dårlige side.
Rose er flabet, direkte og ikke altid så populær i de højere kredse, da hun er hudløs ærlig og ikke kan holde sin kæft. På trods af at hendes impulsive og rapkæftede attitude ofte er den der får hende ud i problemer, er det også den der gør hende speciel og som gang på gang redder hende og Lissa.
Disse bøger er hvis I spørger mig, som ingen andre. De er så spændende og anderledes og sammen skaber de uden tvivl min absolutte yndlings-vampyr-serie! (Og jeg har altså læst en del vampyr serier!)




Jeg havde faktisk slet ikke hørt om serien før, da jeg for et par år siden gik rundt i Arnold Busck for at finde nye bøger til min samling. Det var før jeg kendte Goodreads, det var før min bog-besættelse gik helt amok og det var før jeg undersøgte bøger, før jeg købte dem. Så der midt på en hylde med engelske bøger på tilbud så jeg en der så virkelig spændende ud. "Spirit Bound" - den var mørk, dyster, handlede om vampyrer og kærlighed og dén måtte jeg bare have. Den kom med hjem og jeg var ivrig, så jeg begyndte den med det samme, men allerede et par sider inde gik det op for mig at der var noget galt. Der var et eller andet jeg var gået glip af. Jeg læste stykket igen, men nej det blev ikke bedre, så jeg googlede bogen og fandt ud af at der i mit skød, lå den femte bog i en serie. Bogen røg ned på hylden for at samle støv, men efter et par dages irritation over at jeg kunne have været så klovnagtig endte med at bestille de første to bøger i serien hjem fra det der dengang hed "Adlibris" for at se om serien var noget for mig og dét var den virkelig!

2 kommentarer:

  1. Åh, jeg elsker VA-serien, den er så fed! Dog ærgerligt at glæde sig til at komme i gang for kun at opdage, at man mangler de første i serien :-/

    Har du læst andet af Richelle Mead?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, vældig meget! Men heldigvis gik der (så vidt jeg husker) kun en uge- fjorten dage og så var bøgerne i min favn. :)

      Nej det har jeg faktisk ikke. Jeg har længe ville læse hendes Bloodlines serie, men jeg har hørt så blandede meninger omkring de, så jeg er nærmest nervøs for at bevæge mig ud i det!

      Slet