tirsdag den 7. oktober 2014

"If I stay" af Gayle Forman

“I'm not sure this is a world I belong in anymore. I'm not sure that I want to wake up.” 




Titel: If I Stay. Forfatter: Gayle Forman. Udgivelsesår: 2014 (originalt: 2009). Forlag: Definitions. Sidetal: 288.

Det er ikke altid nemt at vælge...
17-årige Mia synes i hvert fald, hun står over for nogle svære valg. Hvad skal hun lave, når hun er færdig med skolen? Er hun parat til at flytte langt væk til New York for at studere musik på det berømte Juillard College? Kan hun klare at bo så langt fra sin kæreste? Og fra sin familie og venner? Og hvis hun ikke vil flytte, hvad skal hun så?
Der er heldigvis stadig et halvt år, til Mia er færdig med skolen, så hun har endnu tid til at overveje, hvad hun vil. Men en morgen i februar, da Mia og hendes familie er ude at køre, sker der noget forfærdeligt. Noget, der er så stort og alvorligt, at Mia pludselig kun har et eneste valg tilbage. Et valg, der overskygger alle andre. Et valg, der handler om liv eller død.

Hvad ville du vælge, hvis det var dig?



Jeg græd.. og græd... og græd.. If I stay var så smukt gennemført og jeg følte virkelig Mias smerte. Hun stod og så på udefra, hørte de usagte ord og mærkede smerten fra hendes familie og nærmeste samtidig med, at hun selv kæmpede med hendes følelser. For selvom der var flere der ventede nervøst på, om hun vågnede op eller ej - var de tre måske vigtigste personer i hendes liv, ikke længere i blandt dem..

Bogen starter lige på og hårdt, nærmest før jeg nåede at få nogle relationer til hoved- og bipersonerne, skete tragedien og på trods af, at det var en smule overvældende, så kunne jeg ikke forestille mig bogen skrevet anderledes.
Jeg kunne godt lide, at når jeg nåede til et punkt hvor jeg tænkte "nu kan jeg snart ikke holde til mere", så passede det nogenlunde med at bogen beskrev et flashback, så jeg som læser fik et pusterum samt en dybere forståelse for den stakkels pige.
Der er nogle underlige passager i bogen, blandt andet et flashback hvor Mia og kæresten hygger sig og lader som om deres kroppe er instrumenter - for som musikere ved de hvordan sådan nogle skal røres/behandles. Som ikke-musiker, kunne jeg sagtens se det smukke i det, fra deres synspunkt, men jeg kunne virkelig ikke lade være med at fnise, for ideen virkede totalt fjollet.. Jeg behandler heller ikke fyre som jeg behandler mine bøger.. Men det kunne være en god idé måske?
For mig var det en meget følelsesladet læsning og jeg kunne ikke lade være med at tænke på "hvad nu hvis det var mig?" Og jeg ved virkelig ikke hvilket valg jeg ville træffe..


4 kommentarer:

  1. Haha, ja den med instrumenterne, det var en virkelig dårlig metafor. Men det er selvfølgelig også en måde at undgå det store amerikanske tabu SEX. Men ja, meget følelsesladet bog, der rammer lige i hjertet ( og tårekanalerne).

    SvarSlet
    Svar
    1. På trods af at det var en fin scene, fik jeg følelsen af, at jeg havde overværet noget der ikke kom mig ved!
      Men ja, meget smuk bog! :)

      Slet
  2. Åh, den vil jeg altså så gerne læse. Især fordi filmen også er lige på trapperne. Åh, suk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er virkelig spændt på filmen efter at have læst bogen. Desværre kom den ikke i biografen i nærheden af mig, så jeg venter spændt på at den bliver udgivet..

      Slet